La professora del màster en Restauració de Monuments d’Arquitectura Mar Santamaría participa al debat ‘El Mirador de Barcelona’

L’arquitecta i urbanista Mar Santamaría, sòcia de l’estudi 300.000 km/s i docent al màster en Restauració de Monuments d’Arquitectura (MRM) de la UPC School, ha participat recentment en el debat “El Mirador de Barcelona”, una trobada organitzada per La Vanguardia per reflexionar sobre el futur urbanístic de Barcelona. Mar Santamaría, junt a altres sis destacades personalitats de l’àmbit de l’arquitectura i l’urbanisme, ha analitzat les línies estratègiques d’aquest nou model urbà, més sostenible i obert a la ciutadania.

Les presents i futures intervencions a Barcelona estan basades en un model urbanístic que vol reinventar la ciutat cap a la era de la informació, amb un ús creixent de noves tecnologies i aplicacions intel·ligents que millorin el servei ciutadà, la renaturalització de la ciutat, l’autosuficiència energètica i una major presència d’espais d’ús públic i d’implicació ciutadana. En aquest sentit, una de les prioritats és ampliar els espais pels vianants, les zones verdes i el foment del transport públic. Aquestes són les línies mestres explicades al debat “El Nou Model Urbà” i l’objectiu que hi ha darrere de les intervencions actuals i propostes de regeneració urbana a la ciutat: la transformació de la Plaça de les Glòries, el projecte de la Diagonal verda de la Sagrera, l’apropament de la ciutat cap a Collserola o els plans d’actuació sobre l’entorn de Montjuic i els Tres Turons, entre d’altres.

El Mirador de BcnEls participants en aquest debat han estat Vicent Guallart, arquitecte cap de l’Ajuntament de Barcelona; Albert Civit, gerent d’Habitat Urbà de l’Ajuntament de Barcelona; Lluís Comerón, degà del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya; Giovanna Carnevalli, directora de la Fundació Mies Van de Rohe; Mar Santamaría, arquitecta urbanista, professora associada de la UPC i codirectora de l’estudi 300.000km/s; Antoni Casamor, arquitecte, premi Ciutat de Barcelona, soci de BCQ Arquitectura Barcelona, i Miguel Roldán, arquitecte, soci de Roldán i Berengué Arquitectes.

El debat “El nou model urbà” també va incloure un capítol especial a una nova estratègia respecte a l’habitatge, amb més oferta pública i de lloguer i noves polítiques de rehabilitació. Cal tenir present que un 70% dels edificis a Barcelona tenen més de 80 anys i cal apostar per la rehabilitació i per la millora de la seva eficiència energètica.

“El Mirador de Barcelona” és un espai de debat organitzat per La Vanguardia sobre temes d’interès a Barcelona i que reuneix els principals experts en la matèria. Una de les darreres sessions va tractar sobre Mobilitat Sostenible i Trànsit, en què va participar un altre docent de la UPC School, Santi Castellà Daga, responsable d’E-Mobilitat de SEAT i professor del postgrau en Vehicles Elèctrics i Altres Tecnologies de Propulsió.