L’acte ‘Llum al Paral·lel’ tanca la 3a edició del postgrau en Lighting Design

“Una celebració oberta més enllà de les portes acadèmiques, i que pretén involucrar la pròpia ciutat”. Així definia aquest esdeveniment Josep Bohigas, codirector del postgrau en Lighting Design, juntament amb Maria Güell i Birgit Walter. Una celebració iniciada pel projectista Mario Nanni, omplint l’escenari de El Molino amb algunes de les seves més belles creacions, com les del Museo Gucci o la façana de l’Scala de Milà. Nanni es va declarar un enamorat de la llum natural, la llum del sol, “que en cada una de les seves fases s’observa, es llegeix i s’interpreta de forma pròpia: cada moment de la vida requereix una il·luminació diferent”. El projectista va parlar de la llum com un “material de construcció” que, a més, té espessor i pot dotar els espais de profunditat i de color.

La llum dels elements de la natura

Nanni va referir-se en diferents ocasions als elements naturals. “Els núvols tenen colors diversos, segons la seva col·locació, segons el seu gruix i la manera en què són travessats per la llum del sol”. També va parlar de la “llum del vent”, i per il·lustrar aquest efecte va mostrar un vídeo d’una de les seves obres: un mur construït sobre una rotonda de 60 metres que va transformant-se segons cau el sol. La llum de la neu també és objecte de la seva investigació, “perquè m’interessa saber què neix de la matèria blanca, i quina llum reflecteix una pàgina en blanc”. Aquesta visió orgànica del món que envolta un Lighting Designer acaba quan neix la bombeta.  “El nostre objectiu passa a ser saber governar aquesta bombeta”, ironitzava Nanni.

La seva especial relació amb l’arquitectura va quedar palesa amb dos vídeos que mostraven com el seu treball es fon amb els edificis on hi actua. Així, una bellíssima performance realitzada sobre la façana del Museu Gucci establia un diàleg amb les senyorials parets del palazzo. A través de projeccions i d’una acurada il·luminació, Nanni explicava la història d’aquest palazzo, construït durant el Renaixement. La façana de l’Scala de Milà també va ser transformada per la llum nascuda de la imaginació de Mario Nanni. A través de jocs de llums, ombres i projeccions de diversos elements, aquest professional de la llum va mostrar com transcorre una jornada de 24 hores, i com la llum del sol i després l’arribada de la nit transformen l’arquitectura del famós temple de l’òpera.

Com transformar el paisatge lumínic del Paral.lel

Una taula rodona on van participar Vicente Guallart, Gerent d’Hàbitat Urbà i Arquitecte en cap de l’Ajuntament de Barcelona; José Cardona, responsable del Pla Director d’Enllumenat Públic de Burgos; Maurici Ginés, director de l’Estudi ARTEC 3 i president de l’APDI, Maria Güell, codirectora del postgrau en Lighting Design i fundadora de l’estudi La Invisible, i el mateix Mario Nanni, va completar la segona part de l’acte. Els cinc ponents, experts en el sector, van contestar les qüestions sorgides arran de l’elaboració dels projectes de final de curs per part dels alumnes del postgrau en Lighting Design. Els alumnes van presentar sis treballs que giraven al voltant de El Paral·lel i tractaven de transformar el paisatge lumínic d’aquesta mítica via. “Avinguda de El Paral·lel-Drassanes”, “Constel·lacio al Paral.lel”, “Taxi…al Paral.lel!”, “Fluxes a El Paral.lel”, “Portes a El Paral.lel” i “Teatre en Paral.lel” intentaven resoldre diferents aspectes relacionats amb la il.luminació del conegut carrer dels teatres. Els alumnes van interrogar els ponents sobre qüestions que tenien a veure amb la creació d’espais urbans d’il.luminació, estratègies d’enllumenat públic o com generar ambients on el vianant es trobi còmode.

La façana de El Molino, il·luminada amb un Architectural Projection Mapping

Ja entrada la nit, els alumnes del postgrau en Lighting Design de la UPC School, dirigits per Santi Vilanova, de Telenoika Mapping Crew, van realitzar un Architectural Projection Mapping en directe sobre la façana de El Molino. En aquest acte va col·laborar BAF – Innovació i Creativitat, que ja han participat en projectes tan coneguts com “La Nova Masia del Barça”.

VÍDEO COMPLET DE L’ACTE ‘LLUM AL PARAL·LEL’

Vídeo-Notícia sobre el Mapping a BTV

No et perdis la galeria completa d’imatges de l’acte Llum al Paral·lel al nostre perfil de Flickr.