El director del màster en Cybersecurity Management analitza els darrers ciberatacs a la Generalitat de Catalunya

El director del màster en Cybersecurity Management de la UPC School i professor del departament d’Arquitectura de Computadors a la UPC, Manel Medina, ha participat en dues entrevistes a Catalunya Ràdio i BTV en què analitza els darrers ciberatacs que han patit els serveis informàtics de la Generalitat de Catalunya durant el cap de setmana del 8 i 9 de novembre  i que han estat a punt de posar en risc el seu servei d’emergències mèdiques.
Ciberatacs 9NManel Medina, director del màster en Cybersecurity Management de la UPC School, ha participat en dues entrevistes en ràdio i televisió com a expert referent al país en aquesta matèria, en les quals ha analitzat la dimensió d’aquests atacs, les causes i les seves implicacions. Tant a l’entrevista de Catalunya Ràdio com a la seva intervenció a BTV va explicar que la causa més recurrent d’aquest tipus d’atacs la provoquen xarxes d’ordinadors contaminats. Els ciberdelinqüents ataquen ordinadors aliens i hi instal·len (sense que l’usuari se n’adoni) programes zombis o contaminants. La connexió simultània d’aquests centenars de milers d’ordinadors contaminats a un mateix lloc web provoca que els servidors es col·lapsin i el servei no estigui accessible. Només el dia 9 de novembre es van multiplicar per 60.000 el nombre de connexions als llocs web de la Generalitat i això fa pensar indubtablement en algun tipus d’atac cibernètic organitzat.

L’augment del nombre d’amenaces, així com l’elevat nombre de dispositius de protecció i detecció a implantar, han fet incrementar de forma exponencial en qualsevol tipus d’organització, la demanda d’experts en el disseny i gestió de seguretat. Es calcula que només aquest 2014 faran falta més d’un milió de professionals d’aquesta especialitat a nivell mundial i de forma especial a Espanya, el tercer país més castigat pels ciberatacs, d’acord amb un estudi de la companyia espanyola de seguretat informàtica S21Sec.