Jordi Vilajosana: “Reinventar les organitzacions mitjançant la felicitat és un objectiu estratègic”

La societat està en plena transformació. L’entorn social, cultural i tecnològic ha canviat substancialment i això provoca i seguirà provocant canvis importants en l’actitud i les exigències dels consumidors. El mateix passa a l’entorn de l’empresa. La digitalització, les noves formes de treball col·laboratives, la sostenibilitat o la innovació constant marcaran la diferència. Per conèixer cap on va el nou estil de gestió i lideratge de les empreses, entrevistem a Jordi Vilajosana, doctor en Administració d’Empreses per la UPC, formador en competències directives i emprenedor social en la gestió de la felicitat. També és el director acadèmic del nou postgrau en Management and Positive Leadership i director de l’Observatori d’Emprenedoria i Felicitat de l’EPSEB- UPC.

JordiVilajosana

• Quin estil de gestió han d’adoptar les empreses per continuant sent competitives en el context actual?

Reinventar és la paraula clau en aquest procés. Estem en un entorn empresarial molt canviant en molts sentits: noves tendències, velocitat del canvi, evolució exponencial de la innovació tecnològica, influències dels canvis socioeconòmics, canvis en les necessitats personals de la societat, etc. Ara està naixent un nou tipus de lideratge: el líder positiu i conscient. És aquell que sap aportar equilibri a l’organització, empoderar-la i connectar-la, i que és capaç d’integrar en la organització les aspiracions individuals i transformar-les amb més creativitat, més sinergies i millor competitivitat.

• Fins a quin punt és important la felicitat i la motivació dels treballadors en l’entorn de treball?

En aquests moments, universitats com Harvard, Yale o la London School of Economics estan treballant sobre aquest tema de manera prioritària i intensa. També ho fan empreses com Facebook, Google o Aigües de Barcelona. Totes aquestes entitats constaten que la felicitat és un eix estratègic pel present i pel futur empresarial. Aconseguir una organització feliç és en aquests moments un objectiu estratègic.

• Quina relació tenen la felicitat i la innovació?

Fa uns anys vaig veure que empreses com Facebook o Google tenien com a eix estratègic el benestar i felicitat dels seus treballadors. En comprovar com aquests resultats es traduïen en productes, serveis i processos innovadors, vaig decidir analitzar-ho a fons. Existeix una relació directa entre ser feliç a la feina i ser creatiu e innovador.

• Al febrer poseu en marxa la primera edició del postgrau en Management and Positive Leadership . Per què és necessària aquesta formació?

Perquè integrem tres conceptes essencials en les organitzacions: lideratge, innovació i felicitat. Fem una aposta arriscada, en un moment de molts canvis i sobretot de canvis de paradigmes en la societat. Ha nascut, per exemple, la posició de responsable de la felicitat en moltes organitzacions, fins i tot en institucions polítiques. Les paraules benestar, qualitat de vida i felicitat estan i estaran encara més presents en la ment de totes les empreses.

Business Hapiness

• En aquesta nova formació tenen un pes important el bloc de noves idees de negoci i creativitat i el bloc d’habilitats directives. Fins a quin punt són importants aquests factors en el nou escenari?

L’objectiu de tota organització empresarial és econòmic, però per aconseguir-ho necessitem focalitzar-nos en la innovació de nous productes i processos. En aquest sentit, ens cal desenvolupar eines per generar més i més bones idees i, per això, hem de treballar l´actitud creativa i les dinàmiques de treball. Fer que aquestes provoquin que tota l´organització adopti una empenta emprenedora. Entenem la importància de treballar de manera transversal en l’organització la felicitat, el lideratge i la innovació.

• Un valor diferencial del programa és el seu plantejament metodològic. Explica’ns com s’estructuraran les classes.

Ara estem en ple canvi integral en tots sentits de la societat. Per tant, també cal canviar l’educació, tant en les matèries com en la metodologia docent.

Tenim tres trets diferenciadors:

Learning by doing. El treball final del postgrau serà una experiència real empresarial: o bé la creació d´una startup real o un projecte de consultoria amb una de les nostres empreses col·laboradores. Al postgrau hi col·laboren entitats tan reconegudes com La Caixa, Bicing, KPMG o Aigües de Barcelona. Començarem el treball des de el primer dia.

– Integrem el desenvolupament personal i les habilitats en la gestió empresarial.

– Combinem les classes teòriques amb pràctiques vivencials i jocs de role playing.

• Per a qui està pensada aquesta formació?

Emprenedors de nous negocis, intraemprenedors en organitzacions empresarials i públiques, caps de felicitat de corporacions empresarials i públiques i, sobretot, caps d’equip i gerents.