Henry Chesbrough convida les empreses a compartir el coneixement

22 de març de 2010

L’acte formava part del programa del postgrau en Estratègia i Competitivitat Regional que organitza la UPC School, en el qual va ser present Chesbrough, un dels “top 50” en temes d’innovació i recerca, segons Scientific American. Henry Chesbrough, director executiu i professor del Center for Open Innovation de la Haas School of Business Development, va oferir la conferència “Cap a un nou paradigma: open innovation”, en què l’expert va dibuixar el panorama amb què es troben avui les companyies en l’àmbit de la recerca i el desenvolupament.

Henry Chesbrough va parlar de la seva experiència en les diverses empreses on havia treballat, entre les quals hi havia Xerox, que li va servir per il·lustrar la metodologia errònia que en un principi feien servir a l’hora d’iniciar el procés de la innovació. Segons Chesbrough, la multinacional utilitzava un sistema d’innovació tancat, “com un embut”, en què tota la recerca es focalitzava a aconseguir un nou producte que comptés amb el beneplàcit del mercat. “Però aquest procés tenia una important pèrdua d’energia. Només hi havia un camí d’entrada i un de sortida, i es rebutjaven productes massa aviat, sense una avaluació completa ni tota la informació necessària.”

D’aquesta manera, les empreses han de tenir en compte els “falsos negatius”, és a dir, aquells productes que poden interessar altres sectors de mercat. Segons Chesbrough, els directius han de saber “jugar al pòquer i als escacs”, una metàfora sobre com es poden conèixer els moviments de la competència. També va parlar de la seva teoria del bumerang, que fa referència al fet que un projecte que s’inicia dins d’una empresa acabi desenvolupant-se fora del seu entorn i sigui una altra companyia qui el faci triomfar. “Aquest seria el cas de l’iPod”, va explicar l’expert en innovació, que va utilitzar aquest exemple per parlar de la col·laboració entre empreses per arribar a aconseguir un producte de qualitat. Chesbrough va explicar que l’iPod va néixer a Philips, “que va rebutjar el projecte” perquè no li va veure possibilitats de triomfar al mercat. El seu creador, Tony Faddell, va proposar la idea a Apple, que va endegar la iniciativa amb el suport d’altres companyies, com ara PortalPlayer o Toshiba. Com a paradigma espanyol d’innovació i bones pràctiques empresarials, va parlar d’El Bulli, que ha col·laborat amb altres empreses que hi han aportat valor. “Les bones idees estan distribuïdes per tot arreu. I les empreses no tenen els millors professionals del món: hi ha gent externa molt bona amb la qual es pot col·laborar.”

La ponència de Chesbrough va ser presentada per Xavier Pont, responsable d’Iniciatives Econòmiques del Departament d’Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya, i Albert Castellanos, director de Talència, la nova agència catalana de la recerca. Castellanos va coincidir amb el nord-americà en l’opinió que “els monopolis de la informació i el coneixement han acabat”, a causa de la implantació d’Internet i els nous sistemes d’informació. Les empreses, però, tenen mancances, perquè hi ha “models de negoci diferents i cultures organitzatives diverses”. Castellanos va defensar polítiques públiques que promoguin l’open innovation i la transferència de coneixement.

A la segona part de la jornada va ser present Enric Barba, director general d’UNIDESA, que va explicar l’experiència d’aquesta branca industrial de CIRSA, de tipus B2B (business to business), que és un exemple de companyia que desenvolupa els projectes propis. “Som propietaris de tecnologia d’última generació. I tenim un grup de recerca propi, no perquè sigui una moda, sinó perquè creiem en la innovació.”

Xavier Farrès, director del Centre d’Innovació Empresarial d’ACC1Ó, va donar la paraula a dos representants dels projectes europeus amb més èxit en l’àmbit de la innovació:

Jeff Skinner, director executiu de l’Institut d’Innovació i Emprenedoria de la London Business School, va parlar de la missió de la London Technology Network, una institució que ajuda les companyies en qüestions d’innovació tecnològica i dóna a conèixer el treball de la comunitat investigadora.

L’alemany Frank Wagner, director d’innovació i R+D de Fraunhofer IAO, va explicar el model de la seva empresa, una institució fundada l’any 1949 on treballen 17.000 persones i que agrupa 80 instituts de recerca. Fraunhofer IAO té set àrees de negoci, entre les quals hi ha ciències de la vida, tecnologia i comunicació, components i materials, defensa i seguretat i producció. Wagner va donar detalls de la internacionalització del grup, que està implantat a la Xina, els Estats Units, Singapur, Malàisia o el Japó. ■