Nou sistema que millora la seguretat de les cadires infantils dels cotxes

10 de setembre de 2009

A partir d’ara, viatjar en cotxe serà més segur per als infants gràcies a un nou sistema de seguretat que ha desenvolupat l’equip d’investigadors de la Càtedra
Applus+
en Seguretat de l’Automòbil de la Universitat Politècnica de Catalunya.

La innovació d’aquest projecte resideix en un limitador tèxtil de càrrega per a sistemes de retenció infantils (les conegudes col·loquialment com a cadiretes) desenvolupat amb l’empresa Isofix. Aquest sistema absorbeix part de l’energia que es produeix en un accident frontal, de manera que disminueix les lesions greus al coll i a la regió pectoral dels nens.

Aquest dispositiu tèxtil anirà instal•lat en els arnesos superiors de les cadires infantils. L’objectiu és reduir en un 50 % el temps en què els nens experimenten acceleracions en els impactes frontals. El sistema redueix l’acceleració de la mateixa manera que ocorre amb els cinturons de seguretat per a adults.

D’aquesta manera el nen tindrà una distància extra a l’arnés sense incrementar, però, la possibilitat de contacte amb els elements estructurals del vehicle.

Tot i ser un treball de recerca complex que ha requerit diversos estudis en forma d’assajos dinàmics i estàtics, el seu cost d’implementació és molt reduït, ja que no modifica el procés de col•locació de la cadira al vehicle ni la col•locació dels nens en aquesta.

L’equip de recerca que ha desenvolupat aquest sistema està dirigit pel responsable de projectes de la Càtedra Applus+, David Gallegos, i per Francisco Liesa. Liesa és el director acadèmic del màster Automotive & Manufacturing Engineering Business , un programa d’alta especialització que imparteix la UPC School en col·laboració amb l’empresa Nissan i que combina l’adquisició de coneixements amb pràctiques a la mateixa empresa.

Aquest projecte ha rebut el Premi Barcelona de Seguretat Viària Memorial M. Àngels Jiménez al millor projecte de recerca en l’àmbit universitari en matèria de seguretat viària, un premi que atorga l’Ajuntament de Barcelona, el RACC, AXA i l’associació P(A)T.■