Nou postgrau en qualitat de l’aire en interiors, impulsat pel clúster Indoor Air Quality (IAQ)

La UPC School, conjuntament amb el clúster Indoor Air Quality (IAQ), posa en marxa la 1a edició del postgrau en Tecnologies i Sistemes de Millora de la Qualitat de l’Aire en Interiors (IAQ), una nova aposta formativa per oferir solucions efectives a la problemàtica de la qualitat de l’aire en espais interiors des de tots els seus vessants: químic, biològic, mèdic, tecnològic i normatiu. El postgrau començarà el 17 de novembre i s’ofereix en doble modalitat: semipresencial i en línia. Hi participa com a docent José Luis Jiménez, figura científica de referència internacional en l’estudi de la transmissió via aerosols del virus de la Covid-19.

Entre el professorat, hi destaca José Luis Jiménez, doctor en Enginyeria per l’Institut de Tecnologia de Massachusetts (MIT) i professor en Química i Ciències Ambientals a la Universitat de Colorado (EUA). Durant el 2020, Jiménez va esdevenir una figura científica clau per entendre el comportament del virus SARS-CoV-2 i la seva transmissió aèria via aerosols. Ell, juntament amb altres 50 científics internacionals, van demostrar que el coronavirus es transmet principalment per l’aire, i no per superfície, com es pensava en un primer estadi. Jiménez és membre honorari de l’Associació Americana d’Investigació en Aerosols i de la Unió Americana de Geofísica.

El quadre docent del postgrau es completa amb experts de primer nivell, des d’enginyers i tècnics de les empreses que integren el Clúster IAQ fins a reconeguts científics i investigadors de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i de la Universitat de Barcelona (UB), especialitzats en l’estudi dels contaminants de l’aire, tant físics, químics com biològics. També hi participen reconeguts metges que expliquen les patologies de transmissió aèria i el seu impacte en salut.

La pandèmia de la Covid-19, ha posat de manifest la necessitat de comptar amb edificis i infraestructures saludables i segurs des del punt de vista de la qualitat de l’aire. I és que en entorns urbans, les persones passem més del 80% del temps a l’interior d’edificis. Per aquest motiu, garantir la qualitat de l’aire interior (indoor air quality) és un aspecte essencial per al benestar de la població.

Per donar resposta a aquesta emergent necessitat, el postgrau s’ha dissenyat especialment per analitzar, dissenyar i implementar les tecnologies i sistemes necessaris per garantir una qualitat d’aire òptima en un equipament interior.  La formació ofereix coneixements per analitzar els paràmetres de qualitat identificant-ne les fonts, ja sigui la contaminació exterior, les emissions de materials de construcció o la incorrecta ventilació, entre d’altres. També capacita per identificar els contaminants químics i biològics de l’aire interior i valorar quins efectes poden arribar a produir sobre la salut de les persones. A més a més, estudia com configurar els sistemes de monitoratge, per tal de fer un control preventiu i predictiu que permeti anticipar-se a possibles variacions. Finalment, els participants seran capaços de dissenyar els sistemes més adients per a la millora de l’indoor air quality i planificar-ne la implementació a l’edifici, sigui des de zero o millorant infraestructures existents.

El dimecres 6 d’octubre, a les 18:30 h, es realitzarà una sessió informativa en línia del postgrau en la qual la direcció acadèmica resoldrà dubtes al voltant de tots els detalls del programa: metodologia, pla d’estudis, sortides professionals, horaris, etc.