Alumnes dels màsters en Lighting Design i Disseny i Producció d’Espais de la UPC School participen al festival LLUM BCN 2015

Barcelona va celebrar recentment una nova edició de LLUM BCN, un esdeveniment emblemàtic anual en què la ciutat expressa la seva creativitat amb el llenguatge de la llum. Alumnes del màster en Lighting Desing. Disseny d’Il·luminació Arquitectònica i del màster en Disseny i Producció d’Espais de la UPC School van participar com a protagonistes en una nova edició d’aquest festival, amb dues intervencions lumíniques que van romandre obertes al públic durant tot el cap de setmana.

Tempus FugitEls alumnes del màster en Lighting Design. Disseny d’Il·luminació Arquitectònica van participar en una intervenció lumínica al Palau Sessà-Larrard (c/Ample 28, Barcelona) amb el nom Tempus Fugit. El projecte s’inspirava en la frase de Plató “El Temps és la imatge de la eternitat en moviment” i es materialitzava en 15 pènduls luminosos i sonors que començaven a oscil·lar amb el moviment del públic, tot narrant les històries ocorregudes al Palau Sessà-Larrard, un edifici històric que des del segle XVIII ha evolucionat des d’un palau senyorial, a un edifici religiós, a una escola i fins hi tot va ser una presó anarquista durant la Guerra Civil espanyola. Avui el Palau Sessà-Larrard és un espai buit esparant un nou capítol en la seva història.

Tempus Fugit Cada pèndol estava format per una llanterna i un altaveu que penjava del sostre a l’extrem d’un llarg cable d’acer. La instal·lació jugava amb l’alçada, el color i la intensitat dels feixos de llum i el so dels diversos grups de pèndols, mentre una lluminària zenital de color blau banyava subtilment el pati central del Palau, creant un efecte de nit de lluna plena que feia encara més màgica l’arquitectura de l’edifici. La intervenció comptava amb el suport de LAMP Lighting.

A més a més, la mateixa directora del màster en Lighting Design. Disseny d’Il·luminació Arquitectònica, Maria Güell, ha estat la comissària del Festival LLUM BCN 2015.

Llum d'AiguaAl Pati Llimona, seu ara del centre cívic del mateix nom, coexisteixen les restes de la muralla romana i els vestigis de les termes portuàries de Barcino amb antics habitatges enderrocats. Amb aquesta combinació de fons, els alumnes del màster en Disseny i Producció d’Espais i del postgrau en Disseny d’Interiors de la UPC School van participar al Festival amb una intervenció en aquest espai anomenada Llum d’Aigua. Aquest projecte volia posar de manifest la relació entre el patrimoni històric, la vida veïnal i l’activitat social a través d’un element tan simple i quotidià com una ampolla de plàstic plena LLum d'Aiguad’aigua. Les ampolles amagades a peu de la muralla estaven retroil·luminades per unes cintes de llums LED i, quan el públic caminava sobre la tarima interactiva, feia que l’aigua que contenien al seu interior s’agités. El moviment de l’aigua es projectava sobre el mur, oferint un efecte visual espectacular amb formes sinuoses i brillants, molt atractives pel visitant. L’aigua remetia a les antigues termes portuàries romanes, les ampolles a la quotidianitat domèstica  i, connectat al sentit d’acció ciutadana, hi havia el paper actiu de l’espectador/actor com motor dels efectes lumínics.

En el marc del Festival, l’ICFO i l’Ajuntament de Barcelona conjuntament organitzen també l’Any Internacional de la Llum. La fotònica, les ciències i tecnologies basades en la llum han esdevingut tan centrals en la societat que les Nacions Unides han volgut dedicar un any a aquest camp, i han declarat el 2015 l’Any Internacional de la Llum i de les Tecnologies Basades en la Llum.

Crèdits dels Projectes

TEMPUS FUGIT

• Tutors del projecte: Toni Arola amb la col·laboració de Lola Solanilla
  • Alumnes del màster en Lighting Design: Bernat Beato, Santiago Cabrera, Laura Clos, Juan Sebastián Galindo, Ana Elizabeth García, Xavier Esteban Guambaña, Cesar Fernando Hurtado, Mariah Pelaez, Àfrica Sabé, Viviana María Solano, Mauro Vasquez, Elizabeth Vazquez i Jaime Arturo Wandemberg.

LLUM D’AIGUA

• Tutors del projecte: Coque Claret i Josep Ricart
  • Alumnes del màster en Disseny i Producció d’Espais i del postgrau en Disseny d’Interiors: Eva Anaya, Cristina Bricio, Georgina Castellsegué, Erik Castro, Laura Company, Manuela Cortés, Wendy Estupiñán, Muntsa Galícia, Alejandra González, Dídac Guxens, Ronaldo Herranz, Natalia Lezcano, Gabriela Mansano, Laura Martínez, Cristina Moncayo, María Monraz, Camila Onofre, Karen Ortega, Michael Ortega, Nadia Pasko, Margarita Polanía, Tatiana Ramírez, Carolina Ramis, Ana Robledillo, Carla Sologuren

Més informació: