Eduard Barcons, exalumne del postgrau en Estratègia i Competitivitat Regional i docent: “La cooperació és clau per vertebrar projectes i aliances interterritorials”

– Quina és la teva ocupació professional actual?

A la data sóc gerent del Consorci de Formació i d’Iniciatives Cercs-Berguedà. A banda de tenir altres responsabilitats, darrerament he iniciat també activitat com a docent al postgrau d’Estratègia i Competitivitat Regional.

– Com a exalumne del postgrau en Estratègia i Competitivitat Regional, quins punts forts destacaries del programa?

Primer de tot, fent un anàlisi comparat de la meva experiència respecte a escoles de negoci i altres centres formatius, destacar el veritable nivell de la formació impartida i la qualitat dels docents. Alhora, crec que el programa aporta tot un seguit de drivers de forma global que et permeten “actualitzar” coneixements i entreveure tendències.

– Quines competències et va aportar a nivell professional que hagis aplicat o ara puguis aplicar a la teva feina diària?

Tot aquest procés d’update i ampliació cognitiva que comentava ha estat no tan sols totalment aplicable en el meu “dia a dia”, sinó que m’ha permès millorar la gestió, aflorar nous projectes, sensibilitats i reptes, capitalitzar recursos i, nogensmenys , establir xarxes. Per tant, sóc dels que pensa que informació com la que transmet aquest postgrau “permet pensar amb més independència i ser el jugador d’escacs, no la peça sobre el tauler”.

– Aquest és un programa d’enfocament clarament professional. Parla’ns del networking que s’estableix entre docents, ponents i participants al postgrau.

Crec sincerament que l’encert d’aquesta iniciativa formativa és que més enllà de la millora de les actituds i aptituds de gestors/res de diferents organitzacions i corporacions público i/o privades, el format del programa i la selecció dels participants habilita l’establiment d’aquest networking amb alumnes i docents. Al meu entendre, avancem cap a un futur que estarà marcat per l’acceleració, on cada negoci consistirà en generar valor pel client (o ciutadà) multiplicant la imaginació per la tecnologia, i, per tant, no serà una economia de la eficiència, sinó una economia de la diferència, construïda al voltant de la imaginació i de la innovació. Però més enllà de tot això exposat, és essencial per posar sobre la taula el valor del proper decenni probablement, la cooperació. Per això, si parlem en termes d’estratègia i competitivitat territorial, aquestes relacions establertes permeten sense cap mena de dubte cooperar per establir projectes, compartir coneixement i vertebrar aliances interterritorials.

– Des d’aquest curs acadèmic, formes part també de l’equip de professors del programa. En quina especialitat aportes els teus coneixements?

A banda del què he ressenyat, el postgrau pot fer aflorar noves inquietuds, en el meu cas, l’emprenedoria i introduir-me en la docència. D’aquí que tindré l’honor i responsabilitat de ser el primer alumne que participarà en l’equip docent, desenvolupant una sessió sobre gestió de projectes des d’una vessant teòrico-pràctica. Alhora, exerciré també de tutor de projectes.