Erik Brieva: “El bon emprenedor ha d’inspirar al seu equip i als seus clients”

Erik Brieva és emprenedor múltiple i executiu d’empreses innovadores. Des de la seva privilegiada experiència com a emprenedor d’èxit, al gener dirigirà la primera edició del postgrau en Lean Startup Incubation de la UPC School. En aquesta entrevista ens descobreix quines són les claus per crear i desenvolupar una idea de negoci.

• Quines són les qualitats que hauria de tenir un bon emprenedor?

Un emprenedor, abans de res, ha de ser tenaç. A més a més, ha de saber utilitzar el seu instint, inspirar al seu equip i als seus clients, treballar incansablement, estar disposat a arriscar, prestar atenció als detalls, ser competitiu, prendre decisions sense titubejos, saber pivotar, ser resilient i ser una persona íntegra. Aquestes qualitats es poden adquirir i desenvolupar.

ErikBrieva

• Quines característiques han de tenir els nous projectes de negoci per resultar exitosos en el context de competitivitat actual?

– Han de desenvolupar productes, serveis o models de negoci innovadors.

– Preferiblement, no requerir grans inversions de capital.

– Operar amb costos mínims, que els permetin mantenir-se competitius.

– Utilitzar la tecnologia per generar economies d’escala.

– Implementar estratègies de màrqueting online, que permetin simplificar els processos de comercialització o de prestació de serveis.

– Atraure personal altament qualificat i fer-los funcionar en equip, mantenint un organigrama el més horitzontal possible.

– Contínuament preveure els possibles riscos, i assumir-los amb naturalitat.

– Saber adaptar-se en tot moment al seu continu creixement.

• Cal una metodologia per emprendre amb èxit?

És altament recomanable emprendre seguint una metodologia contrastada, com el Lean Startup, que han provat amb èxit milers d’emprenedors a tot el món. És també important tenir un o diversos mentors al llarg del camí empresarial. Estar degudament format i acompanyat ajuda a accelerar el procés de creació i creixement de l’empresa, a evitar errors, a prendre decisions sàvies, a simplificar situacions complexes, en fi, a desenvolupar la teva empresa amb èxit.

• Al gener posareu en marxa la primera edició del postgrau en Lean Startup Incubation. Què aporta aquest programa als professionals que vulguin emprendre?

És un programa intensiu de tres mesos de durada, que comprèn una part acadèmica a la UPC School i una part pràctica d’incubació del projecte a Bcombinator. El programa abasta tots els aspectes rellevants per a la creació de l’empresa, que inclou la ideació, disseny del producte o servei, models de negoci, màrqueting, canals comercials, operacions, aspectes legals, finances per a startups, vies de finançament, negociació i presentació en públic. Durant el període d’incubació s’aprofundeix en cada projecte de forma més personalitzada segons les seves particularitats. D’aquesta manera s’aconsegueix que l’emprenedor aprengui un mètode per crear amb èxit una o diverses startups.

BCombinator

• Dirigeixes també l’espai de coworking Bcombinator al 22@. Què voleu oferir amb l’obertura d’aquest espai?

Bcombinator és un espai de coworking per a startups, autònoms i pimes. Com a valors afegits els ofereix mentoring, networking, màrqueting, canals comercials, connexions internacionals, esdeveniments de negoci i tecnologia, assessorament legal i financer, serveis d’informàtica i desenvolupament de software, entre d’altres. A Bcombinator conflueixen emprenedors, inversors, professionals i directius d’empreses.