Es graduen els 57 estudiants de la 1a promoció del màster interuniversitari en Tecnologies d’Hidrogen

Un total de 57 persones que han cursat la 1a promoció del màster interuniversitari en Tecnologies d’Hidrogen han rebut el seu diploma en l’acte de lliurament que ha tingut lloc de forma simultània en les diferents seus on es cursa el programa: Bilbao, Barcelona, Tarragona i Saragossa. En total, l’any passat van cursar aquest màster 75 persones. De moment, n’han completat la formació 57 i les restants ho acabaran més endavant.

Els i les professionals que han cursat aquest màster han adquirit coneixements innovadors i avantguardistes en el camp de l’hidrogen i les seves tecnologies associades, posant especial èmfasi en la generació, el transport, l’emmagatzematge i la transformació, així com en el mercat energètic. Aquest ampli ventall de temàtiques ha atret al programa enginyers de diverses especialitats (químics, energia, materials, ambientals, civils, industrials, mecànics, telecomunicacions, electrònics…) i els ha permès formar-se per obrir nous horitzons professionals en l’àmbit de l’hidrogen, el nou vector que contribuirà estratègicament a la tan necessària transició energètica.

Cada estudiant ha desenvolupat un projecte fi de màster per donar resposta a un repte plantejat per una empresa. La varietat dels temes tractats en aquests projectes evidencia la necessitat d’innovació i de recerca perquè aquest potencial vector energètic es converteixi en realitat. Entre els projectes desenvolupats pels i les diplomades, destaquen, per exemple, el disseny d’una pila de combustible per a un camió, un projecte de generació d’H2 mitjançant piròlisi, el disseny d’una nova planta d’e-fuel, motors de combustió 100 % hidrogen, un sistema d’emmagatzematge i transport d’H2 d’ús domèstic, la generació d’hidrogen amb reactor nuclear, un sistema d’emmagatzematge d’H2 en l’àmbit industrial, un projecte de disseny de la xarxa d’electrolineres, un projecte de transformació de ports per a la cadena de valor d’H2 o un treball de generació d’hidrogen fotoelectrocatalític, entre d’altres.

3a edició del màster interuniversitari en Tecnologies d’Hidrogen

La tercera edició del màster en Tecnologies d’Hidrogen començarà el divendres 20 d’octubre. Per a totes les persones interessades, s’ha organitzat una sessió informativa virtual que tindrà lloc el 6 de setembre, a les 18.30 h.

El màster tornarà a impartir-se en les seves 4 localitzacions: Bilbao, Barcelona, Tarragona i Saragossa, i oferirà 75 places distribuïdes de la següent manera: 30 a Bilbao, 15 a Barcelona, 15 a Tarragona i 15 Saragossa.

El programa s’adreça a professionals interessats a formar-se en tecnologies de l’hidrogen i les seves aplicacions, com a responsables de projectes i tècnics d’empreses que estan introduint o prevegin introduir en un futur tecnologies d’hidrogen en els seus productes o serveis, professionals del sector industrial o tecnològic interessats en el potencial d’aquest nou vector o empreses proveïdores del sector energètic que vulguin preparar els tècnics per als nous reptes de sostenibilitat del futur.

Aquest màster està impulsat i coordinat per 5 universitats estatals: Mondragon Unibertsitatea, universitat que el lidera; la Universitat del País Basc/Euskal Herriko Unibertsitatea, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Rovira i Virgili i la Universitat de Saragossa. També hi participen 6 centres formatius i de recerca: el Centre Integrat de Formació Professional Somorrostro, l’Institut Comte de Rius de Tarragona, l’Institut Escola del Treball de Barcelona, el Centre Públic Integrat de Formació Professional Piràmide, l’Escola d’Organització Industrial i la Fundació de l’Hidrogen d’Aragó i compta amb el suport de Repsol-Petronor.

Aquesta col·laboració sense precedents d’entitats de referència del món industrial, universitari i de formació professional cerca equilibrar els perfils d’enginyeria formats a la universitat i els provinents de la formació professional, accelerant així el desenvolupament efectiu de les tecnologies de l’hidrogen a la indústria.

L’objectiu d’aquest programa formatiu és oferir les competències necessàries perquè l’alumnat sigui capaç de desenvolupar, gestionar i liderar les tecnologies de l’hidrogen i les aplicacions en la indústria, una especialitat alineada amb les estratègies europees de descarbonització. Per això, el programa tornarà a comptar amb un excel·lent quadre docent de reconeguts professionals en actiu de la indústria, així com experts universitaris i de centres tecnològics i de recerca de les 12 entitats impulsores.

La seva orientació pràctica és un dels eixos centrals d’aquesta aposta formativa, ja que l’alumnat realitzarà pràctiques regulars amb paquets de simulació, visites tècniques a empreses, a més de pràctiques obligatòries i presencials al laboratori per testejar els conceptes i les eines analitzades. La formació culmina amb un treball de fi de màster aplicat a un repte real, amb un objectiu prioritari: contribuir a l’avenç en els reptes reals de les empreses en el camp de les tecnologies d’hidrogen.

Galeria de fotografies de la graduació de la 1a promoció del màster interuniversitari en Tecnologies d’Hidrogen (Bilbao)