La Model, escenari dels projectes finals del màster en Lighting Design

Els estudiants del màster en Lighting Design. Disseny d’Il·luminació Arquitectònica van fer una visita guiada a les instal·lacions de La Model, ubicació sobre la qual desenvoluparan el seu Treball Final de Màster (TFM) sota el nom La Model: Mirades Panòptiques. Els alumnes desenvoluparan una proposta lumínica integral a escala de projecte pre-executiu en diferents espais de l’edifici, i contemplant tot el procés: des de l’anàlisi inicial, el concepte i tots els condicionals d’ús.

Els projectes hauran de tenir una coherència amb el masterplan de La Model i tenir en compte els usos dels espais escollits, el respecte per la memòria històrica i la parametrització de la reducció d’emissions de CO₂, ambdós vectors definits en el projecte d’ordenació. Els estudiants exposaran els seus projectes finals al mes de setembre, davant un jurat format per docents del màster, dissenyadors d’il·luminació i tècnics municipals.

Es tracta d’una ocasió molt poc habitual que permet replantejar un fragment de ciutat en un espai tan consolidat com aquest, tenint en compte la titularitat actual de tota la finca en mans de l’Ajuntament de Barcelona. A La Model actual es proposa ubicar un equipament memorial, 120 habitatges de promoció publica, un institut escola de 2 línies, un pavelló poliesportiu PAV3, una escola bressol, un espai per a joves i entitats de cultura popular, uns espais comercials per a economia social i solidària, una aula ambiental i un equipament residencial per a gent gran amb una superfície total construïda de 40.500 m². Aquesta és una oportunitat històrica de regeneració urbana que suposa un gran repte: passar d’una Model tancada a una Model oberta, sota quatre grans eixos:

• Regeneració urbana
  • Gran espai verd
  • Nous equipaments
  • Més habitatge públic

Des de la UPC School volem agrair l’Ajuntament de BCN que ens doni aquesta oportunitat i molt especialment als tècnics municipals que ens han acollit en aquesta primera presa de contacte, amb una visita guiada a aquest entorn tan especial i la presentació del projecte de regeneració i els seus principals eixos vertebradors.