La construcció industrialitzada, un nou escenari per a l’arquitectura sostenible

Els alumnes del postgrau en BIM Management. Gestió Multiplataforma de Bulding Information Modeling de la UPC School van realitzar recentment una visita tècnica al projecte MEBSs, un model d’habitatge industrial lleuger i sostenible pioner a Catalunya.

Les dues cases que van visitar els alumnes estan realitzades amb el prototip d’habitatge MEBSs (modular ecològic bioclimàtic and sostenibles spaces), un estàndard d’habitatge modular, ecològic, bioclimàtic i sostenible. Aquest projecte és el resultat d’una investigació realitzada per l’estudi de Willy Müller, uns dels fundador de l’Institut d’Arquitectura Aplicada de Catalunya (IAAC), amb la col·laboració del professor Ignasi Pérez Arnal, professor de l’assignatura de Construcció Industrialitzada del postgrau en BIM Management de la UPC School, i cofundador, amb Antonio Pellicer, de NIBUG, una empresa pionera en projectes de construcció industrialitzada i BIM Management.

Antonio Pellicer, promotor immobiliari, constructor i propietari d’aquests dos habitatges unifamiliars de construcció industrialitzada a Reus , va ser el guia tècnic de la sessió sobre el terreny, amb qui els alumnes van poder conèixer de primera mà i compartir experiències sobre com el BIM Management permet fer una construcció industrialitzada molt més eficient, sostenible i a un cost molt més baix.

MEBSsEls habitatges MEBSs tenen un sistema estructural modular, flexible i acoplable en múltiples opcions, amb un procés constructiu industrialitzat que racionalitza i fa més eficients els costos d’execució, amb bon equipament bioclimàtic. El compromís sostenible d’aquest tipus de construcció és molt alt, ja que permet gestionar de forma més eficaç els residus i la reintroducció de materials reciclats, tot desenvolupant un procés de construcció més integrat. El projecte MEBSs, de fet, ha estat construït amb el concepte de cero residus que defèn ZERI Foundation.

Les tècniques de BIM (Building Information Modelling) aporten molts avantatges competitius en aquest nou escenari de construcció industrialitzada: permeten simular el procés de construcció, registrar les variables en el procés constructiu i tornar-les a introduir en la cadena de valor d’un projecte arquitectònic, de manera que el projecte està immers en un procés de millor contínua. Les possibilitats tecnològiques de les tècniques BIM, en tant utilitzen models informàtics que representen tots i cadascun dels elements d’un edifici; permeten fer un projecte més flexible, més versàtil i, en definitiva, estalviar costos en tot el procés.

Visita BIM ManagementEn concret, les dues edificacions modulars que van visitar in situ els alumnes han estat muntades i desmuntades més de 5 vegades i el seu aspecte és intacte. El resultat és una casa sostenible i sòlida, amb bones prestacions de confort i energètiques i amb una relació de qualitat/preu molt bona, gràcies al seu grau alt d’industrialització en els seus processos de fabricació. Els seus acabats estan molt ben treballats i costa imaginar-se que hagi estat construïda en un magatzem i muntada després sobre terreny.

Pots visualitzar totes les fotografies de la visita al nostre canal de flickr.

Si vols més informació, descarrega’t la fitxa tècnica del projecte MEBSs.