La professora Karina Gibert formarà part del Consell Assessor en IA de l’Ajuntament de Barcelona

L’Ajuntament de Barcelona crea un Consell Assessor en Intel·ligència Artificial, Ètica i Drets Digitals per assistir el consistori en l’ús d’IA per al bé comú. El consell està format per 15 experts independents, entre els quals es troba la professora de la UPC School i catedràtica de la UPC Karina Gibert i altres dos professors de la UPC Cecilio Angulo i Ulises Cortés.

Karina Gibert és catedràtica a la UPC i directora del centre de recerca Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAI-UPC) i vicedegana del Col·legi Oficial d’Enginyeria Informàtica de Catalunya. A la UPC School imparteix docència al màster en Indústria 4.0 i al postgrau en Direcció de la Transformació Digital. Cecilio Angulo és investigador al grup de recerca en Enginyeria del Coneixement (GREC) i Ulises Cortés és investigador al grup d’Enginyeria del Coneixement i Aprenentatge Automàtic (KEMLG) i al Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS).

El Consell Assessor s’ocuparà de l’avaluació de sistemes algorítmics d’alt risc, és a dir, aquells que s’apliquen en àmbits sensibles (com l’educació, l’ocupació i els serveis públics essencials) i que poden posar en perill els drets fonamentals dels ciutadans. L’òrgan emetrà estudis d’impacte algorítmic en els quals analitzarà possibles errors del sistema i les seves implicacions pel que fa a la privacitat de dades i les vulneracions de drets humans que en podrien derivar, i proposarà mesures per corregir-los.

Així mateix, el Consell vol promoure la col·laboració entre universitats, centres docents i de recerca, institucions públiques i privades i fundacions vinculades a la IA, així com facilitar el debat sobre l’impacte d’aquesta tecnologia, fent de pont entre el món acadèmic, les institucions i la ciutadania. També promourà actuacions per situar Barcelona com a ciutat referent de l’humanisme tecnològic i proposarà polítiques públiques per vetllar pels drets digitals de la ciutadania. Igualment, avaluarà el desenvolupament i proposarà millores per a l’Estratègia Municipal d’Algoritmes i Dades per a l’Impuls Ètic de la Intel·ligència Artificial.