La UPC School impulsa un postgrau en Desenvolupament Urbanístic Local per a l’administració pública argentina

41 estudiants vinculats a l’administració pública argentina han cursat el programa de postgrau en ODS 11- Plans i Gestió Urbanística per al Desenvolupament Local. Aquesta formació els hi ha ofert la capacitació per lligar l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 11 de l’Agenda 2030 de Nacions Unides amb les necessitats de desenvolupament local del seu territori.

Aquest postgrau s’emmarca en el projecte “Campus Argentina Global” promogut pel Ministeri d’Educació argentí i ha estat finançat pel Banco Interamericano para el Desarrollo (BID). Un postgrau estratègic en un país com l’Argentina, tant per ser un dels països del continent americà amb més percentatge d’urbanització o població urbana, com per la necessitat de millorar la gestió local. Augmentar la capacitat de millora de la vida de la població urbana, a més d’enfortir les economies públiques i privades des del desenvolupament local, especialment intermèdies i de l’interior del país, és l’objectiu de la formació, tot prenent com a centre l’objectiu 11 de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides (Ciutats i Comunitats Sostenibles).

La UPC School ha dissenyat el postgrau a iniciativa de la direcció i claustre de professors del Màster en Desenvolupament Urbà i Territorial (DUT) juntament amb la Càtedra UNESCO UdL “Ciutats Intermèdies – Urbanització i Desenvolupament”, els quals es van encarregar del disseny i la configuració de l’equip docent, que combina la participació de professorat UPC amb professors de l’Argentina. La coordinació local ha recaigut en els arquitectes urbanistes Bruno Reiheimer i Silvana Codina.

El postgrau s’ha impartit en modalitat híbrida, combinant sessions en línia i un stage de 4 sessions presencials al Col·legi d’Arquitectes de Santa Fe (Argentina), per a la posada en comú amb els estudiants de l’experiència i la presentació d’un Pla Base Local de la ciutat d’interès. El projecte conclourà amb una publicació que compilarà els projectes presentats com a pla base i la redacció d’un informe per enviar a les institucions argentines promotores perquè puguin conèixer i entendre les necessitats d’acció i finançament que requeriria la posada en marxa dels projectes presentats.

Els directors acadèmics UPC són Josep M. Llop, arquitecte urbanista per la UPC, director de la Càtedra UNESCO “Ciutats intermèdies, urbanització i desenvolupament” (2008-2023) i Francesc Peremiquel, Doctor Arquitecte per la UPC i coordinador de la línia d’urbanisme del MBArch. Tots dos han ocupat diversos càrrecs públics de responsabilitat a l’urbanisme local de l’administració pública a Catalunya.