Laia Torramadé, alumna del postgrau en Creativitat en Aromes i Fragàncies, col·labora amb el Celler de Can Roca

Laia Torramadé (Girona, 1988) és enginyera tècnica agrícola, especialitat en indústries agràries i alimentàries. Al llarg d’aquest curs 2013-2014 ha estat alumna del postgrau en Creativitat en Aromes i Fragàncies. Bases Empresarials de la UPC School. Arran del seu projecte de fi de postgrau, ara enceta una col·laboració amb el Celler de Can Roca, una experiència gastronòmica i olfactiva que tot seguit ens explica.

Laia TorramadeActualment treballa com a tècnica de Laboratori de Fragàncies a Eurofragance, després d’haver acumulat una experiència professional com a enginyera agrícola a Inolve Newtech i a l’Institut de Recerca i Tecnologia Alimentàries (IRTA) de la Generalitat de Catalunya i l’Institut de Tecnologia Agroalimentària de la Universitat de Girona.

• En què consisteix el teu projecte de col·laboració que ara engegues amb els germans Roca?

El projecte consisteix en el disseny d’una experiència olfactiva, gastronòmica i interactiva que té per objectiu principal ser una alternativa del sistema convencional d’elecció de plats en un restaurant. Aquesta alternativa deixa de banda la possibilitat d’escollir els plats a partir del sentit de la vista, i se centra únicament en potenciar el sentit de l’olfacte. Concretament, el projecte està pensat per fer l’elecció dels plats de postres. A partir de papers secants, d’un ventall de diferents olors en forma de fragàncies i d’un curiós envàs on es troben totes les olors; es presenta als comensals l’experiència d’elegir l’olor que més els hi agrada amb la finalitat d’obtenir un plat de postres amb les mateixes característiques aromàtiques que la fragància olorada anteriorment. Així doncs, l’experiència pot arribar a transmetre sensacions de diversió, imaginació i fins i tot sorpresa.

• És una col·laboració sorgida pel teu projecte de final postgrau en el marc del postgrau? Explica’ns com neix aquesta col·laboració.

La idea del projecte neix quan s’observa que hi ha una mancança de creativitat en el sistema d’elecció de plats i es comença a treballar en la creació de l’experiència. S’inicia el projecte amb l’elaboració d’una fragància i un plat de postres amb les mateixes característiques aromàtiques per tal de comprovar si l’experiència podria portar-se a terme. Així doncs, és quan em poso en contacte amb Jordi Roca, el pastisser del Celler de Can Roca que s’interessa pel projecte i hi col·labora aportant-hi els seus coneixements gastronòmics.

•  Què has volgut reflectir en aquest projecte de final del programa?

La creació d’un nou sistema d’elecció de plats més creatiu i innovador on el protagonista n’és el sentit de l’olfacte, que ens aporta records més profunds i intensos que no pas el sentit de la vista. A més, és una experiència interactiva que evoca sensacions de diversió i sorpresa als comensals.

• Com valores el teu pas pel postgrau en Aromes i Fragàncies de la UPC School? Què destacaries de la formació?

La valoració del curs és positiva, m’ha permès obtenir un coneixement més profund sobre el món dels aromes i les fragàncies, des de l’estudi propi de les matèries primeres, la formulació fins a la formació olfactiva. Vull remarcar el bloc de creativitat per a ser una assignatura molt interessant que ha estat de gran ajuda per tal de desenvolupar el projecte final del programa.

•  Com et planteges el teu futur professional? Cap on voldries encaminar-te?

Al cap de poques setmanes de començar el postgrau vaig iniciar una estada de pràctiques a l’empresa Eurofragance de Sant Cugat al departament de qualitat. Actualment hi estic treballant en contracte laboral com a tècnic de laboratori. Dia a dia m’interesso més en les fragàncies per tal d’adquirir un major coneixement i en un futur poder convertir-me en perfumista. En relació al projecte, és necessari passar-hi moltes més hores de treball per tal de portar-lo un dia a terme.