Manel Medina, director del màster en Cybersecurity Management, publica el llibre Cibercrimen

Cibercrimen és un manual pràctic sobre els atacs cibernètics escrit per Manel Medina, un dels principals experts al país en seguretat a Internet, i la periodista especialitzada en seguretat informàtica, Mercè Molist. Es tracta d’un llibre publicat per Tibidabo Ediciones amb relats, anècdotes, notícies sobre el cibercrim, del qual se n’aprèn de les mateixes víctimes, dels experts en la matèria o dels coneguts com cibervigilants, professionals que lluiten contra els atacs informàtics.

El llibre repassa també casos de crims a la xarxa dels quals n’han estat víctimes personatges famosos, entre d’altres, la cantant Rihanna, l’actriu Scarlett Johansson o el propi president dels Estats Units, Barack Obama.

PresentacioLLibreCibercrimenEl passat 27 de maig, el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, va presentar el llibre a la Llibreria Hispano Americana, en un acte on va deixar de manifest el compromís per part de la Generalitat de Catalunya de protegir els ciutadans davant els creixents perills del món virtual. Recordem els fets del passat 9 de novembre -dia del procés participatiu sobiranista a Catalunya-en què un atac cibernètic organitzat als serveis informàtics de la Generalitat de Catalunya va posar en perill durant unes hores qüestions sensibles com l’accés al servei d’emergències mèdiques, els historials clínics i la recepta electrònica. Els sistemes informàtics de la Generalitat van patir “el quart atac mundial més important” de la història.

portada_llibre_cibercrimenManel Medina, coautor de Cibercrimen, és director acadèmic del màster en Cybersecurity Management de la UPC School, programa que iniciarà la seva segona edició el proper mes de setembre. Medina és catedràtic a la Universitat Politècnica de Catalunya des de 1992 i coordinador científic del capítol europeu de l’AntiPhishing Working Group (APWG). Des del 1994 dirigeix esCERT-UPC, el primer equip de resposta a incidents de seguretat informàtica a Espanya. Ha exercit com a expert a NIS i va ser responsable de la unitat de relació amb CERTS a ENISA (European Network and Information Security Agency). Igualment va dirigir projectes científics de seguretat al Centre Barcelona Digital. Com a membre d’ESRIF (European Security Research & Innovative Forum) i ESRAB (2006-2009) va col·laborar amb la Comissió Europea en programes de subvenció a investigació en seguretat.

La presentació del llibre al públic va coincidir amb la celebració a Barcelona del Symposium on Electronic Crime Research eCrime 2015, del qual Manel Medina era també coordinador científic.