Més de 70 alumnes inicien el 1er màster en Tecnologies d’Hidrogen, impulsat per Repsol-Petronol i 5 universitats estatals

75 alumnes -30 a Bilbao, 15 a Barcelona, 15 a Tarragona i 15 Saragossa- comencen la 1a edició del màster interuniversitari en Tecnologies de l’Hidrogen, el primer programa formatiu centrat en el desenvolupament tecnològic d’aquest vector, cridat a ser la gran aposta per a la transició energètica en els pròxims anys. Les 60 places inicials d’aquest màster han hagut de ser ampliades a causa de l’elevada demanda de sol·licituds de matrícula per a aquesta 1a edició.

El programa s’ha dissenyat amb l’experiència en el camp tecnològic i energètic de Repsol-Petronor, i està avalada per 5 universitats estatals: Mondragon Unibertsitatea, la Universitat del País Basc/Euskal Herriko Unibertsitatea, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Rovira i Virgili i la Universitat de Saragossa, juntament amb altres 6 centres formatius i d’investigació: el Centre Integrat de Formació Professional Somorrostro, l’Institut Comte de Rius de Tarragona, l’Institut Escola del Treball de Barcelona, el Centre Públic Integrat de Formació Professional Piràmide, l’Escola d’Organització Industrial i la Fundació de l’Hidrogen d’Aragó. Aquesta col·laboració sense precedents d’entitats de referència tant del món industrial com universitari i de formació professional busca accelerar el desenvolupament efectiu de les tecnologies de l’hidrogen en la indústria. El màster compta amb perfils que van des de l’enginyeria química, civil i industrial, fins a l’energia, la mecànica o l’electrònica, totes elles especialitats que contribuiran de forma complementària a la implantació de projectes basats en hidrogen.

En tractar-se d’un programa interuniversitari impartit en 4 localitzacions: Bilbao, Barcelona, ​​Tarragona i Saragossa, la majoria de sessions es realitzaran en modalitat virtual síncrona, però combinades amb el component pràctic que caracteritza aquesta nova aposta formativa. I és que els participants realitzaran pràctiques regulars amb paquets de simulació, visites tècniques a empreses, a més de pràctiques presencials en laboratori. La formació culminarà amb un treball fi de màster aplicat a un repte real, amb l’objectiu de contribuir al fet que les empreses avancin en la implementació efectiva de les tecnologies d’hidrogen. El màster comptarà amb la participació de reconeguts professionals en actiu de la indústria, així com experts universitaris i de centres tecnològics i de recerca de les dotze entitats impulsores.

L’aposta institucional per l’hidrogen com a palanca per fer efectiva la transició energètica és clara. El seu alt potencial per reduir la dependència de combustibles fòssils i l’emissió de gasos d’efecte hivernacle ha fet que el Govern anunciï una inversió de 1.500 milions d’euros fins a 2023 en el seu desplegament definitiu. També els fons europeus de recuperació Next Generation, encaminats a treballar per descarbonització total de tots els sectors econòmics el 2050 a Europa, aposten per finançar projectes basats en aquestes tecnologies.