‘Smart Health Innovation’, un màster per promoure la innovació i l’emprenedoria en TIC i salut

El rector de la UPC, Antoni Giró; el director de l’Institut de Recerca de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Jaime Kulisevsky Bojarski; el director general de l’Hospital Clínic i Provincial de Barcelona, Josep Maria Piqué; el president executiu de la Fundació TICSALUT, Joan Cornet, i el director executiu de la Fundació i2CAT, Xavier Peiró, han signat un conveni de col·laboració per impulsar conjuntament el nou màster en Smart Health Innovation.

El màster, que es posarà en marxa a partir del curs 2012-2013 i s’impartirà a l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) de la UPC i al centre i2Health Sant Pau, —centre de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau i la Fundació i2CAT.

Es tracta d’un màster de 90 ECTS de caràcter multidisciplinari en l’àmbit de les aplicacions de les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) a la salut amb l’objectiu de promoure la innovació i l’emprenedoria en aquest camp i contribuir a la formació de nous perfils professionals. Eminentment pràctic, basat en l’aprenentatge per projectes, el màster està dissenyat des de la perspectiva d’incloure projectes a desenvolupar amb la col·laboració de grups de recerca i empreses que treballen actualment en l’avantguarda del sector. En aquest entorn, els estudis es realitzaran en l’anomenat Entorn Personal d’Aprenentatge en el qual l’estudiant, de forma individual o en equip, desenvolupa un projecte d’innovació en el marc de l’e-salut. L’objectiu: donar resposta a un repte emergent que connecti les TIC i la salut.

La voluntat de les institucions col·laboradores és formar a case managers del sector sanitari que, partint d’una formació de base en l’àmbit de la infermeria, l’enginyeria o la medicina, rebran els complements de formació necessaris i adequats al seu currículum per obtenir una formació integral en l’àmbit de la gestió eficaç des del punt de vista de gestió econòmica de recursos i de l’adequada aplicació de les TIC a la gestió sanitària i de la salut. En essència, amb aquests nous estudis es busca la creació d’un nou perfil professional amb un coneixement basat en aspectes TIC relacionats amb l’adquisició, processat, tractament i transmissió d’informació, imatges i qualsevol altra informació de tipus biològic i sanitari.

També estaran formats en aspectes científics relacionats amb les ciències de la vida, la biologia i la medicina —la biotecnologia— i en àmbits tecnològics relacionats amb els sistemes assistencials i de control i cura de la salut. Pel que fa a l’àmbit de la gestió, s’oferirà formació en temes vinculats a la direcció i la gestió dels recursos assistencials i les tecnologies aplicades, així com en aspectes relatius a la innovació i els models de negoci en el camp de les tecnologies aplicades a la salut.