El nou Espai Barça aposta pel BIM

El FC Barcelona va participar el passat 22 de setembre al European BIM Summit Day per explicar de quina manera ha influït la tecnologia i metodologia BIM en el projecte de la futura remodelació de l’Espai Barça. La jornada, amb el nom “L’Espai Barça s’està fent amb BIM”, es va celebrar al CAATEB – Col·legi d’Aparelladors de Barcelona i va comptar amb la participació d’Eloi Coloma, director del màster en BIM Management Steering de la UPC School i consultor d’innovació BIM per parlar de la seva participació en aquest projecte i l’estratègia futura per a una licitació internacional d’aquest projecte.

Jordi Gosalves, president del CAATEEB, va realitzar la presentació d’aquest esdeveniment i va aprofitar per recordar, que davant els reptes del sector i la necessitat d’incrementar l’eficiència i sostenibilitat dels processos constructius, el BIM ofereix una solució.

David Cano, project coordinator del Nou Espai Barça, va explicar per què van decidir apostar pel BIM en aquest gran projecte que pretén reestructurar integralment l’estadi i refer el palau Blaugrana i el Miniestadi, i la previsió del qual és que les obres s’iniciïn al maig de 2017 i durin 4 anys. “Només la tecnologia BIM ens dóna les garanties que necessitem i minimitza els riscos”, va explicar David Cano, no sense abans matisar que la metodologia BIM els permetrà “estalviar fins a un 20% en el pressupost de reestructuració i el seu posterior manteniment”.

Entre els punts estratègics del BIM a l’Espai Barça, va destacar les oportunitats que genera com:

•     BIM com a gran base de dades
  •     BIM com a eina, mètode i procés
  •     BIM com un As-Built continu
  •     BIM com a font de recursos per generar negoci
  •     BIM com a enllaç organitzatiu entre departaments

Sota aquests eixos, el Barça serà pioner en l’ús del BIM com a eina de gestió del cicle de vida de l’edifici.

Espai Barça

La utilització del BIM ha permès al FC Barcelona precisar amb la màxima exactitud de tots els requeriments necessaris que s’han exigit als equips que s’han presentat al concurs internacional per al Nou Camp Nou i el Nou Palau. Aquests estudis tècnics tenen com a objectius prioritaris encaixar el programa dins del pressupost de 600 milions d’euros aprovat pels socis, controlar amb detall el programa de construcció, fixat entre l’any 2017 i el 2021, i reduir al màxim els riscos i imprevistos durant la obra.

Eloi Coloma, consultor d’innovació BIM i director del màster en BIM Management Steering. Building Information Modeling i Nous Models de Negoci de la UPC School,va aportar dades no només tècniques, sinó del canvi de paradigma que suposa el BIM en relació a les estructures organitzatives i els hàbits de relació humana i contractual. “El BIM imposa una mecànica de treball col·laborativa i això suposa deixar de treballar junts per fer-ho en equip”.

El BIM (Building Information Modeling) és una metodologia de treball que és capaç d’integrar programari, models tridimensionals i bases de dades a partir de les quals es pot desenvolupar un model virtual únic que simula l’edifici construït amb tots els seus components i tota la informació relativa a aquesta (estructura, instal·lacions, materials, mesures, despesa, anàlisi energètica, fases de construcció, etc.).

Pep Coll i Xavi Coll, project managers de Excellence and Work, consultors BIM i professors del màster en BIM Management Steering de la UPC School, van centrar la seva intervenció en aportar dades sobre la dimensió i complexitat del projecte en AS-Built:

•     415 models BIM en 50 arxius de referència
  •     70 fitxers Dataset
  •     15 arxius de control de model
  •     Més de 550 arxius de documentació de processos
  •     Més de 200.000 objectes
  •     Més 2.000.000 de camps de metadades.

En finalitzar l’acte es va poder visualitzar del model 3D as-built del Camp Nou.
Espai Barça

D’aquesta manera, el BIM permet disposar d’un prototip complet de qualsevol edifici abans d’executar la construcció, un fet que permet detectar problemes i incoherències que hi pugui haver en el projecte i trobar solucions abans que es produeixin realment en el procés de construcció.

Aquest esdeveniment “L’Espai Barça s’està fent amb BIM” dóna el tret de sortida el European BIM Summit 2016, la segona edició se celebrarà al febrer de 2016. Aquest és l’esdeveniment BIM de l’any a Europa en el qual s’abordaran les últimes tendències i novetats d’un àmbit que està revolucionant el sector de la construcció, la manera de concebre els projectes d’obra nova i la intervenció en els edificis existents i en el qual es mostraran exemples pioners d’ús del BIM en projectes com el nou aeroport d’Abu Dhabi o la nova línia de metro de Londres. L’European BIM Summit està organitzat pel Col·legi d’Aparelladors, juntament amb el BIM Academy i Building Smart Spanish Chapter i el patrocini de Roca.

Un dels compromisos de la primera edició de l’European BIM Summit va ser el Manifest BIM Catalunya, amb el qual Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona es van comprometre a implantar l’any 2018 la tecnologia BIM a les obres públiques de nova construcció de més de 2 milions d’euros.

BarçacaatebEuropean_BIM_Summit2016