Els ascensors del futur: més segurs, intel·ligents i sostenibles

5 de juny de 2009

La UPC participa a Ne0lift, un projecte de recerca industrial de caràcter estratègic que s’emmarca dins el programa Consorcios estratégicos nacionales de investigación técnica (CENIT). En el programa hi participen empreses i universitats de deu comunitats autònomes, que, d’aquesta manera, contribueixen a mantenir el lideratge d’Espanya en el sector.

També hi participen tres grups. En primer lloc, la unitat de Sistemes Avançats de Control (SAC), que està sota la direcció de Joseba Quevedo i s’encarrega de treballar en sistemes intel·ligents capaços de determinar les fallades en el funcionament dels elevadors, determinar-ne les causes i cercar-hi alternatives de manera automàtica.

En segon lloc, el Centre de Disseny d’Equips Industrials (CDEI), dirigit pel professor Carles Riba, que s’encarrega de reduir la complexitat de les portes dels ascensors des del seu disseny constructiu.

En tercer lloc, el grup encarregat de buscar els nous materials per construir aquestes portes i de fer que siguin més resistents i lleugeres és el Centre d’Integritat Estructural i Fiabilitat dels Materials (CIEFMA), amb Antonio Mateo García al capdavant del projecte. Quant als materials, la tendència és utilitzar acers d’alta resistència, tal i com es fa en el sector de l’automoció.

Tenint en compte que la societat cada cop està més compromesa amb el desenvolupament sostenible, Net0lift ha volgut abordar qüestions com ara l’eficiència energètica i la accessibilitat com a pilars bàsics del projecte.

Actualment, el consum energètic dels ascensors representa un 3 % del consum total d’un edifici i s’estima que, si no es posa solució a aquest problema, aquesta xifra augmentarà. Segons que explica Quevedo: “esperem solucionar aquesta qüestió en part amb la utilització de materials més lleugers que els actuals”.

Amb l’aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació als sistemes d’elevació, també s’investiga sobre com solucionar problemes com ara l’evacuació de les persones discapacitades en cas d’emergència i, des d’un punt de vista més econòmic, la reducció de la potència instal·lada d’un ascensor en relació amb l’espai útil que aquest ocupa. ■