Els premis Dona Tech XXI reconeixen el talent de la dona politècnica

Els membres del jurat del guardó van participar en l’acte de lliurament, lloant la feina de totes les dones que van presentar la seva candidatura als premis. Entre ells, Joaquim Olivé, director de la UPC School of Professional & Executive Development i Marisol Marqués, vicerectora de Relacions Institucionals de la UPC, que va parlar de la feina que es fa des d’aquesta universitat per potenciar la presència de les dones en els àmbits científics i tecnològics. “Crearem una oficina, la Unitat d’Igualtat, perquè des del Consell de Direcció volem fomentar la temàtica de gènere”. Marqués va assegurar que la universitat “necessita el talent femení, i hem de tractar de no perdre’l”.

Per la seva banda, la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Montserrat Gatell, va oferir dades estadístiques “per tractar de dibuixar la situació de les noies als estudis tecnològics”. A Catalunya, l’any 2009, les dones suposaven el 61% de les persones llicenciades a estudis universitaris. Tot i aquest esperançador marcador, les estudiantes matriculades als estudis de batxillerat científic o tecnològic no arriben al 30%. “Per aquesta raó em pregunto si premis com aquest, que potencien la discriminació positiva, són justificables. No són ni bons ni dolents: són necessaris”. Gatell va acabar la seva intervenció assegurant que les dones “són el motor de canvi i el motor de transformació d’aquesta societat”.

Excel·lir professionalment sense renunciar a res

Un exemple d’aquesta afirmació va representar-se en la figura de Maria Cinta Pastor, guanyadora a l’edició de 2009 del premi Dona Tech XXI, i directora tècnica dels Laboratoris Oliver Rodés. Reivindicativa i animosa, aquesta enginyera va reconfortar a totes les participants assegurant que “la vostra vàlua ens fa créixer a tots plegats, i avui el vostre entorn ho reconeix”. Pastor va afirmar que les dones mai no han de renunciar a res, tampoc al fet de voler tenir una família. Els fills, els pares, la parella “donen un valor afegit a la nostra carrera professional”, segons Pastor, que va explicar petits canvis que s’han dut a terme a l’empresa Oliver Rodés “per humanitzar la feina i permetre conciliar vida laboral i familiar”. “Mai no heu de deixar la vostra feina –va animar Pastor a les dones assistents a l’acte- amb cap excusa: ningú us ho ha d’imposar”.

En l’apartat de Futura Dona Tech XXI, va aconseguir el guardó Anna Llanes Pallàs, llicenciada en Química, que actualment treballa a l’ISIS (Institut de Science et d’Ingénierie Supramoléculaires) de l’Universitat d’Estrasburg (França). Llanes va assegurar que aquest premi “és un reconeixement a la meva carrera, i a tots els sacrificis que he hagut de fer, i també un impuls”. La jove va destacar que “encara queda molta feina per fer, especialment als alts càrrecs de les empreses, on encara predominen els homes”. “No podem permetre’ns perdre el 50% del talent que hi ha a la societat”, va concloure Llanes.

El 2n i 3r premi Futura Dona Tech XXI 2011 van recaure, respectivament, en Ariadna Bartra Cisa, enginyera informàtica i màster en enginyeria biomèdica que treballa a l’àrea de recerca i desenvolupament de FICOSA, i Belén Alomar Brutau, enginyera industrial i analista de dades a Europraxis Consulting.

Concepción García Fernández, enginyera industrial i responsable de l’equip de projectistes de desenvolupament de la carrosseria de SEAT, va aconseguir el premi Dona Tech XXI. En un emocionat discurs, García Fernández va destacar la importància de la família –“les meves dues filles també han triat carreres tècniques”- però, per sobre de tot, “la voluntat personal per formar-se i excel·lir en la feina”. Aquesta enginyera amb 32 anys de carrera va parlar del treball en equip com a eina fonamental per triomfar, i també del diàleg. García Fernández va recordar, amb humor, con ella era una de les 4 úniques noies de la seva promoció, entre 800 alumnes. Ara ella és també professora universitària d’enginyeria i formació professional.