Empreses solidàries expliquen les seves iniciatives socials

8 de novembre de 2010

“Que el nou estil de lideratge aporti valors com l’empatia i la il·lusió, i la capacitat de poder engrescar grups humans a utilitzar el millor que tenen”. Jordi Roglà animava així els alumnes de l’Executive MBI (Master in Business Innovation) a apostar per la solidaritat dins la seva responsabilitat empresarial, i presentava uns convidats disposats a “explicar-vos com van aplicar a la vida laboral els valors que porten a dins”.

Jorge Nicolau, soci de la companyia consultora Accenture, es mostrava “orgullós” del Pla d’Acció Social de l’empresa, que va crear la Fundació Accenture l’any 2003 amb l’objectiu “d’ajudar els que ajuden i canalitzar les inquietuds solidàries dels nostres professionals”. D’aquesta manera, han iniciat diversos programes, com la consultoria gratuïta, que ja ha col·laborat amb 300 projectes duts a terme per 57 ONG’s. També va detallar algunes accions individuals dels empleats, com la donació d’una petita part de la nòmina a projectes solidaris, o l’aportació de material informàtic a nivell empresarial. D’altra banda, va explicar dos exemples de col·laboració amb ONG’s que s’han perllongat en el temps: Entreculturas, amb un pla educatiu contra la pobresa que s’ha desenvolupat a 16 països, i Càritas, a qui van ajudar a desenvolupar el projecte “Definició i desenvolupament d’un Quadre de Comandament Integral”.

Àngel Pes, sots-director general de RSE a “la Caixa”, va donar detalls del projecte Microbank, un servei que està en els seus inicis, ja que va néixer l’any 2007, però que ja ha concedit 32.000 microcrèdits al llarg de 2009. Els microcrèdits –segons Pes- “donen cobertura a l’activitat productiva i a les necessitats familiars a través de la concessió de quantitats que no excedeixin els 25.000 euros”. Pes va assegurar que l’objectiu és “fomentar la inclusió financera de col·lectius que potser es mantenen fora d’aquest sistema”. Es tracta, en gran mesura, “d’immigrants o dones que volen posar en marxa un petit negoci, i demanen els diners, per exemple, per comprar-se una furgoneta i fer transports o adquirir eines per fer de paleta”. També es concedeixen ajuts a nivell familiar, a persones que tenen un discapacitat a casa, volen comprar una vivenda o un reagrupament familiar. “Nosaltres no fem preguntes. Als titulars dels microcrèdits els avala una ONG, els Serveis Socials d’un ajuntament, una universitat o una associació. Ells donen fe de que es tracta de persones serioses que realment necessiten aquells diners i estan disposats a tornar-los”.

L’exposició de Daniel Ortiz, director de RSE d’Esteve Laboratoris, es va centrar en la responsabilitat corporativa de l’empresa amb els seus grups d’interès. La companyia química i farmacèutica, fundada l’any 1929, “té un llarg historial en RSE, ja que des de sempre ha apostat per cultivar l’estabilitat laboral, l’acció social i el medi ambient”. De fet, va ser la primera empresa a instal·lar una depuradora a la seva planta química. Segons Ortiz, Esteve Laboratoris “promou activament que les seves relacions amb les persones i el medi ambient segueixin els principis del desenvolupament sostenible”. En aquest 2010 han elaborat el primer Pla RSE, a partir del diàleg amb els seus grups d’interès (clients, organismes públics…). Del debat van sorgir alguns elements que s’han prioritzat: la conciliació de la vida laboral i familiar, la gestió de la diversitat, el voluntariat, el codi ètic, les compres sostenibles, la gestió estratègica o el canvi climàtic. Cada any també elaboren la Memòria de Sostenibilitat, on es detallen les accions que l’empresa duu a terme en aquest sentit. ■