Kevan Shaw: “La il·luminació més sostenible, la llum del sol”

25 de març de 2011

La llum solar ha estat la inspiració de l’arquitectura al llarg de la història. Aquesta va ser una de les premisses de la ponència de Kevan Shaw, que va fer un repàs per les diferents maneres d’il·luminar amb el pas dels anys, des de les civilitzacions que utilitzaven el foc, passant per l’ús dels vitralls de les esglésies o la col·locació de les finestres a les oficines per aprofitar millor la llum natural. El reconegut lighting designer va parlar sobre l’evolució del preu de l’electricitat i el seu consum. “Un dels impactes d’haver obtingut llum a baix preu, és l’ús que se n’ha fet als edificis on s’utilitza llum artificial: hem construït edificis molt alts, que han de ser il·luminats artificialment, i això suposa una despesa energètica que no és sostenible”.

Construir i il·luminar d’una manera més humana poden ser algunes de les estratègies per assegurar l’eficiència energètica, i també renunciar a certes comoditats. “El que ha passat al Japó ens ha demostrat que l’energia més sostenible és la que no s’utilitza”, va reconéixer. Shaw va recordar l’exemple que ha donat el país nipó, on tots els ciutadans van apagar els llums, i van deixar d’utilitzar la calefacció, donada la situació de les centrals nuclears. “Durant segles, els homes van fer servir el foc a els nits. No necessitem tanta llum, i menys a aquestes hores, quan arribem a casa i volem descansar”. Però l’expert va qüestionar si la nostra societat està preparada per a aquestes renúncies. “S’han d’utilitzar elements psicològics per convèncer a la població de que apagui els llums, de que utilitzi de forma eficient els recursos energètics”, va puntualitzar.

També va mostrar algunes experiències en eficiència energètica, com la que es va posar en marxa a Toulousse, de manera experimental. “Els fanals del carrer reduïen la seva potència de 50 a 30 watts, quan no detectaven presència de persones”. Shaw va a explicar que existeixen elements de detecció de moviment, especialment adequats per a espais d’oficines com els corredors o els lavabos. I fins i tot llums que es mouen amb la persona. “Tot aquest camp presenta grans oportunitats per al lighting designer. Necessitem focalitzar la nostra feina en la reutilització i el condicionament, la renovació, i ser conscients dels beneficis ambientals que tot això comporta”.

Cicle de conferències en Lighting Design

La ponència de Kevin Shaw és la segona del cicle de conferències que s’estan realitzant durant el primer semestre d’aquest any, en el marc del postgrau en Lighting Design, que organitza la UPC School, i patrocinades per Artemide, empresa líder del sector de la il.luminació residencial i professional de prestigi internacional. La primera ponència va anar a càrrec d’Andreas Schulz, prestigiós ligting designer alemany especialitzat en la il·luminació de museus. La tercera tindrà lloc al mes de juny, i hi participarà el reconegut arquitecte japonès Kaoru Mende, que parlarà sobre l’art del lighting design com a un dels pioners en aquest art.