La formació del capital humà, clau en la millora de la competitivitat

8 d’octubre de 2010

Joaquim Olivé, delegat del Rector per a Formació Permanent de la UPC, va ser l’encarregat d’obrir la jornada, explicant la filosofia de la UPC School of Professional & Executive Development , una institució que va néixer per ajudar els professionals a continuar formant-se i desenvolupar la seva carrera amb totes les eines necessàries. “Pretén ser un espai d’intercanvi de coneixements i experiència, a més de potenciar el talent i el lideratge”.

També va participar a l’acte d’inauguració Carles Rivera, coordinador de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic de la Universitat de Barcelona. Rivera va parlar de la forta implicació de l’administració que representa en donar suport “als 311 municipis que agrupa la Diputació per tal de dur a terme polítiques que els permetin un desenvolupament econòmic”. Va assegurar que els objectius del postgrau “entronquen amb la nostra filosofia”, a més de voler destacar “la unió de totes aquestes institucions en temps de crisi: és ara quan iniciatives com aquesta s’ha de potenciar”.

Per la seva banda, Andreu Morillas, secretari d’Economia del Departament d’Economia i Finances de la Generalitat, va desvetllar que l’origen del postgrau estava en un document signat ja fa cinc anys, que pretenia implicar diversos agents que intervenen en la creació de riquesa i en la millora de l’economia. “Ja en aquells anys es podien veure fenòmens derivats del procés de globalització. La nostra economia necessitava reforços en certes àrees si volíem deixar d’estar a l’arena competitiva de baix cost i productes sense valor afegit”. D’aquesta manera, des del Departament d’Economia i Finances es van dur a terme polítiques a sectors estratègics. Morillas va afegir que Catalunya “és una de les economies regionals més desenvolupades d’Europa, tot i que ens falta fer un esforç en innovació”. També va fer una crida a canviar l’actual model productiu “si volem fer bascular la nostra economia cap a elements de valor afegit i abandonar sectors que no en tenen, com l’immobiliari”.

Francesc Solé Parellada, director –juntament amb Xavier Pont- del postgrau Estratègia i Competitivitat Regional, va oferir una valoració final del curs, abans de lliurar els diplomes als participants de la primera edició. “Un curs que va néixer amb la idea d’esperonar els emprenedors”, i que es va gestar amb l’estructura d’un clàssic MBA, “un puzzle on totes les peces havien d’encaixar”. El postgrau es va concebre per oferir uns coneixements de base, ensenyar a fer diagnòstics seriosos de la realitat, i dissenyar els diferents elements que formarien part d’un pla eventual. “Després ens vam encarregar de donar ordre a totes aquestes peces”, va assegurar Solé Parellada. El també director del Programa INNOVA va qualificar la composició del curs d’ “equilibrada” , i va oferir algunes dades per tal que els assistents poguessin comprovar l’alta valoració que els primers participants van fer en els qüestionaris d’avaluació. “Sempre més d’un 4 sobre 5”.

La lliçó inaugural de la segona edició va ser a càrrec de Germà Bel, Catedràtic de Política Econòmica de la UB, que va proposar als assistents un viatge en avió des de l’aeroport de Lleida (l’Alguaire) a Barcelona, una imatge que pretenia il·lustrar el desenvolupament dels territoris i la seva competitivitat. El catedràtic va parlar, des de la seva expertesa, de quatre factors a tenir en compte a l’hora de dissenyar projectes territorials: la mobilitat i les seves infraestructures; la formació i educació del capital humà; la qualitat de les condicions de vida com un factor d’atracció de l’activitat econòmica, i el disseny institucional. ■