La seguretat viària en carreteres, a debat

8 d’octubre de 2009

La tercera edició del curs de Formació d’Auditors de Seguretat Viària en Carreteres, que organitza la UPC School of Professional & Executive Development, va començar a rodar el 5 d’octubre, amb un acte d’inauguració que es va celebrar a l’ Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB), i en què van participar diversos agents implicats en la tasca de fer més segures les nostres carreteres.

Francesc Robusté, director del curs, catedràtic de Transport de la UPC i director del Centre d’Innovació del Transport (CENIT-UPC), va assenyalar la importància creixent de la seguretat vial, un tema que posa de manifest la “maduresa de la nostra societat”, i va assegurar que les auditories “són un procés que garanteix la qualitat” de les infraestructures, tot i la “poca tradició en avaluació al nostre país”. Robusté va explicar de quina manera les noves tecnologies ajudaran en un futur a la interacció entre vehicle-vehicle, i també entre vehicle-infraestructura, per fer més segures les vies, i va apostar per tenir en compte la seguretat viària “des de la planificació de la infraestructura”, que s’ha de concebre com “un servei a les persones”. Sagrario Huelin, gerent de la Fundació Abertis, va definir la institució que representa com “un actor important en la seguretat viària” i va parlar d’Abertis com “un exponent de la responsabilitat social”. Huelin va definir com a “molt satisfactòria” la vinculació d’Abertis amb la UPC.

“La seguretat viària no es mereix matisos.” Així va començar la seva intervenció Josep Pérez Moya, director del Servei Català de Trànsit. Pérez Moya va insistir en el fet que seria un error pensar que la seguretat viària no és un problema social, per la qual cosa va reclamar aprofundir en les causes i no tant en les xifres. També va demanar que les auditories serveixin “per repensar, modificar i redissenyar les infraestructures i perquè aquestes s’adaptin a la nova realitat de la mobilitat”.

Va cloure l’acte d’inauguració Antonio Huerta, director de l’ETSECCPB, seu del curs, que va apostar per les universitats que ofereixen formació permanent. Huerta va reclamar una docència “per generar bons enginyers” i va assenyalar la importància de la UPC en aquest aspecte.

La jornada va continuar amb diverses conferències, com la de Vojtech Eksler, analista polític del Consell Europeu per a la Seguretat en el Transport (ETSC), que va oferir la xerrada “El futur de la seguretat viària: un dret i una responsabilitat de tots”. Eksler va parlar de la tasca de la institució que representa i de les perspectives per als propers anys.

A continuació va intervenir-hi Fred Wegman (Institut per a la Recerca en Seguretat Viària, SWOV) i a la tarda van tenir lloc dues taules rodones. La primera taula, que va tenir a Francesc Robusté com a moderador, es va centrar en la recerca en seguretat viària a Espanya i van intervenir-hi Francisco Aparicio (director INSIA-UPM) i Carlos Arregui (Universitat de Navarra). La segona taula rodona va analitzar el paper de les administracions en matèria de seguretat viària i va tenir com a moderador l’expert Ole Thorson. Hi van participar Aureliano López Heredia (DG de Carreteres del Ministeri de Foment); Jordi Follia (DG de Carreteres del Departament PTOP); Anna Ferrer (DGT); Josep Pérez Moya (SCT); Emilio Olabarria (president de la Comissió de Seguretat Viària al Congrés dels Diputats), i Inés Ayala (Parlament Europeu). ■