L’emprenedor, una fusió entre líder innovador i executiu eficient

8 d’abril de 2011

Robert Gili va titular la seva conferència L’emprenedor, neix o es fa?, desenvolupada en el marc del postgrau en Direcció de Sistemes d’Informació, centrant el discurs en les diferents tendències que expliquen la personalitat d’aquests nous empresaris. “Hi ha un vector empíric, evidentment, però que una idea funcioni té un component d’intuïció i un altre d’art”. Segons l’Escola Psicològica, l’emprenedor neix amb unes dots específiques, com la preparació per assumir riscos, la creativitat, la flexibilitat –o capacitat de dissenyar sempre un Pla B- i un lideratge innat per il·lusionar el seu equip. Els arguments de l’Escola Psicològica han rebut diverses crítiques. Entre elles, que posa un excessiu èmfasi en la recerca de trets clau i ignora factors molt importants com l’entorn o el paper de l’aprenentatge. Aquests últims arguments sí estarien recollits per l’Escola Socio-Cultural, que defensa la tesi de que l’emprenedor “es fa, i és una suma de trets personals, l’entorn, aspectes culturals i el propi aprenentatge”.

Emprendre un projecte, quan “t’ho demana el cos”

Gili va criticar que l’educació formal no contempli en els seus temaris aspectes com aquests. “No ens eduquen per innovar, ni tan sols ens ensenyen a aprendre, sinó més aviat a recitar”. Tot i aquestes dificultats que la societat ens imposa, l’emprenedor –segons Gili- té moltes raons per lluitar pel seu projecte empresarial. “Vol ser el seu propi cap, lluitar contra la incertesa laboral i té ànsies per assumir nous reptes. Però, el factor més important de tots per convertir-se en emprenedor és perquè t’ho demana el cos”. El soci d’Alta Partners Capital va criticar que a Espanya encara estigui estigmatitzat un fracàs empresarial, “quan als Estats Units això és el més habitual, i no està mal vist. Significa que tens més experiència i capacitat per sortir-te’n i tornar-ho a intentar”. El motiu d’un fracàs empresarial acostuma a ser “la no coincidència entre la proposta que fa l’emprenedor i el que demanda el mercat”.

La diferència entre innovar i emprendre

Robert Gili va detallar els tres detonants fonamentals de la emprenedoria i la innovació. “Existeix un nínxol de mercat quan hi ha un problema previ, que no està ben resolt o no funciona. També hi ha possibilitats quan es dóna una insatisfacció, algun element que funciona però és millorable. D’altra banda, l’oportunitat de negoci neix quan es crea una nova percepció de valor”. L’expert va assenyalar la diferència entre innovar –que és un procés creatiu -, i emprendre –un procés organitzatiu -. Va ressaltar la importància d’invertir en I+D i de dissenyar un bon Pla de Negoci. Com a consideracions finals, Gili va destacar que crear un equip potent “amb qui et vingui de gust treballar” és “imprescindible”. ■