L’ICFO presenta la llum com a una eina d’aplicació industrial

19 de desembre de 2008

L’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) de Barcelona, creat per la Generalitat de Catalunya i la Universitat Politècnica de Catalunya, és un centre d’investigació centrat en la recerca i en la formació de doctors i tecnòlegs en el camp de la fotònica.

L’ICFO dirigit per Lluís Torner, utilitza la llum com una eina amb la qual es pot fer pràcticament de tot. Segons explica a La Vanguardia Sílvia Carrasco, directora de Transferència de Coneixements i Tecnologia a l’ICFO, “la llum làser és una eina transversal que permet tant realitzar avenços tecnològics de frontera, com el desenvolupament d’aplicacions industrials de directa aplicació comercial”.

La UPC School ha posat tot el seu interès en aquesta eina amb la posada en marxa del Màster Teknon en Làser Medicoquirúrgic. Medicina Fotònica, amb la col·laboració de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), la Fundación Teknon i el Centro Médico Teknon. Es tracta d’una formació que comprèn tant els fonaments físics dels diferents sistemes de llum, com la seva utilització pràctica en les diferents especialitats mèdiques.

A part de la medicina, aquests dispositius fotònics de llum s’utilitzen en sectors tan diversos con l’industrial, la tecnologia de la informació, les comunicacions, Internet, la nanotecnologia, la tecnologia energètica i del medi ambient, els sensors, la biotecnologia, etc.

Tot i així l’àrea emergent de l’aplicació de la llum és la fotònica biomèdica, amb noves teràpies basades en la llum i tècniques que ajuden a un diagnòstic precoç.

La feina que fa l’Institut de Ciències Fotòniques en el camp de la investigació de la llum és possible gràcies als joves científics que formen part de la seva plantilla. Carrasco assegura que per a ser competitius a nivell mundial necessiten científics exploradors i emprenedors. “Necessitem ser un pol d’atracció de talent”.

Precisament un exemple de l’obtenció d’aquest talent és la Càtedra Ignacio Cirac, amb la col·laboració de Caixa Manresa, la inauguració de la qual va tenir lloc el passat 23 d’octubre de 2008. Aquesta càtedra, que té com a protagonista l’investigador Juan Ignacio Cirac, promou la captació de talent internacional en l’àmbit de recerca de la teoria quàntica de la informació. ■

Per a més informació pots consultar l’article “Emprendedores ICFO” publicat a La Vanguardia el 15 octubre 2008