Nou material a partir dels residus del paper

17 de juliol de 2009

La patent del nou material pertany a Margarita Calafell, investigadora del Departament d’Enginyeria Química a l’ Escola Tècnica Superior d’Enginyeries Industrial i Aeronàutica de Terrassa (ETSEIAT) de la UPC, que ha fabricat el material a partir del tractament biotecnològic dels residus del paper.
El procés es basa a aprofitar el procés de reciclatge del paper i fabricar un nou material amb propietats úniques —altament resistent, versàtil, modelable, ignífug, impermeable i porós— respectant el medi ambient.

Aquestes característiques podrien fer que aquest material substituís, en molts usos, materials més contaminants, com ara el plàstic, els derivats de la fusta i els cautxús. A més, gràcies a les seves propietats de resistència, aïllants, impermeables i de baixa densitat, es podrà fer servir en nombrosos sectors productius industrials. Podrà substituir, per exemple, el Pladur i molts materials que es fan servir en el sector de la construcció.

La novetat del projecte rau en la gran versatilitat de la metodologia emprada per aconseguir el material. Calafell, responsable del Laboratori de Catàlisi Enzimàtica del grup de recerca ENGIBIO de la UPC, assegura que la nova tècnica es pot aconseguir modificant les propietats de tota mena de residus que provinguin de matèries cel·lulòsiques (paper), polimèriques (plàstics) i, fins i tot, del cautxú dels pneumàtics.

Aquest projecte ha estat escollit entre 170 projectes presentats al 9è Concurs d’Idees de Negoci que organitza l’ onclick=”window.open(this.href,”,’resizable=yes,width=800,height=600,left=50,top=50,location=yes,menubar=yes,personalbar=yes,scrollbars=yes,status=yes,toolbar=yes’);return false;”> agència ACC1Ó de la Generalitat de Catalunya , i també ha estat el guanyador, entre 37 projectes, del concurs BioEmprenedor XXI, promogut per la Fundación Genoma España.■