S’inaugura UPC FAB Terrassa, una xarxa de laboratoris d’impressió 3D on s’impartirà el màster en Fabricació Additiva de la UPC School

El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, va inaugurar el passat dijous UPC FAB Terrassa, una xarxa de laboratoris de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa. UPC FAB Terrassa és una iniciativa pionera que incorpora equipaments d’alta gamma tecnològica per a la docència, la recerca i la transferència de tecnologia en l’àmbit de la fabricació additiva. Marcel Macarulla, director acadèmic del màster en Fabricació Additiva, va explicar durant la inauguració el funcionament d’aquests laboratoris, que acolliran a partir del curs vinent les classes pràctiques del màster.

Els nous equipaments compten amb quatre espais diferenciats, però que queden integrats conceptualment com un ecosistema, on els estudiants podran idear i treballar els seus propis projectes, assistir i participar en classes pràctiques i fer servir equipaments de darrera generació en l’àmbit de la impressió 3D:

• Digital Lab: Es tracta d’un taller de disseny i producció d’objectes virtuals i físics mitjançant la utilització de màquines de fabricació additiva (impressores 3D), de fabricació substractiva, talladores làser i fresadora CNC per a la realització de maquetes i prototips de base plàstica. Compta amb l’última tecnologia en fabricació additiva, proporcionada per HP. Els estudiants del màster en Fabricació Additiva desenvoluparan en aquest espai les seves classes. El Digital Lab integra també el Hub d’Innovació en Fabricació Digital HP-UPC, l’objectiu del qual és promoure el coneixement i facilitar a la comunitat de la UPC la interacció amb les tecnologies més avançades de la indústria 4.0 i la fabricació digital.
  • Factory Lab: Gran espai de prototipat analògic equipat amb eines elèctriques i de bancades per a l’ús docent i de recerca, orientat al fet que l’estudiantat aprengui enginyeria fent enginyeria. A més, està equipat amb dues impressores de formigó 3D de gran format, que permeten fer peces de fins 4×4 m2.
  • Creative Lab: Programa per al desenvolupament de projectes interdisciplinaris orientats a complementar la formació acadèmica de l’estudiantat. Compta amb una aula dissenyada explícitament per al treball col·laboratiu, el debat i la generació d’idees.
  • Space Lab: Espai que dona suport a iniciatives i activitats relacionades amb l’enginyeria de l’espai que es desenvolupen a l’ESEIAAT.

UPC FAB Terrassa també donarà suport a startups i empreses en la introducció i l’adopció de la fabricació 3D additiva tant en el desenvolupament de productes com en la implementació d’utillatges per a la indústria.

La UPC School, amb la col·laboració d’HP com a soci estratègic, obre inscripcions per a la 2a edició del màster en Fabricació Additiva, que començarà el 7 d’octubre en modalitat semipresencial. Aquest programa ajuda als nous professionals del disseny i la fabricació a redefinir el paradigma de producció actual i sacsejar el mercat amb productes i models de negoci innovadors en el marc de la fabricació additiva.