Una taula rodona sobre ciutats mediterrànies saludables tanca la 1a edició del postgrau en Urbanisme i Salut

En el marc de l’acte de cloenda del postgrau en Urbanisme i Salut: El Planejament Urbanístic com a Eina de Salut, la UPC School i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya van organitzar, el passat 27 de gener, la taula rodona: Com aconseguir que les ciutats mediterrànies compactes siguin saludables? La sessió, que va tenir lloc al Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC), va comptar amb la participació de destacats representants institucionals i de l’administració pública del sector energètic, les infraestructures, l’ecologia, l’urbanisme i l’epidemiologia ambiental. L’acte es va poder seguir en directe per streaming.

L’acte es va iniciar amb una benvinguda a càrrec d’Assumpció Puig, degana del COAC, i de Pere Solà, director acadèmic del postgrau en Urbanisme i Salut.

Tot seguit, prenia la paraula Ruth Catherine Gow McLenachan, estudiant de la 1a edició del postgrau. En la seva intervenció, va exposar l’experiència d’haver cursat el programa en els darrers tres mesos.  Responsabilitat compartida, transversalitat i el valor de la salut són els eixos vertebradors que, segons va indicar, han de guiar la planificació urbana del futur.

A continuació, es va donar pas a la taula rodona: Com aconseguir que les ciutats mediterrànies compactes siguin saludables? Moderada per Guim Costa, vicedegà del COAC, va comptar amb la participació de Ricard Font, secretari general del departament de Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Assumpta Farran, directora general d’Energia de la Generalitat de Catalunya, Agustí Serra, director general d’Ordenació del Territori i Urbanisme, Imma Mayol, directora de l’àrea d’Ecologia de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Laia Grau, gerent d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona i el Dr. Josep Maria Antó, investigador de l’ISGLOBAL. Des de la seva àrea d’actuació concreta a l’administració pública, les diferents intervencions han posat en evidència la influència de l’urbanisme a les ciutats mediterrànies sobre la salut de la població i han situat com a prioritària la incorporació d’aquesta perspectiva en la planificació i gestió de les polítiques urbanes.

L’acte va concloure amb les intervencions de Jordi Ros, vicerector d’Arquitectura, Infraestructures i Territori de la UPC, i des de la fila 0, de Montserrat Tura, exalcaldessa de Mollet del Vallès i exconsellera, per explicar les intervencions dutes a terme en matèria d’urbanisme, sostenibilitat i salut en aquesta localitat del Vallès. De fet, els alumnes del postgrau han tingut l’oportunitat de visitar el municipi i conèixer  in situ algunes d’aquestes iniciatives.

Aquest acte ha posat punt final a la 1a edició del postgrau en Urbanisme i Salut: El Planejament Urbanístic com a Eina de Salut, el primer programa formatiu de tot l’Estat centrat en les relacions entre urbanisme i salut. Des d’una perspectiva pràctica i aplicada, aquest postgrau ha aprofundit en tots els factors urbans que influeixen en el benestar de les persones, com ara la qualitat de l’aire, la qualitat acústica i lumínica, el verd de les ciutats, el model de mobilitat o la qualitat de l’espai públic. El pròxim mes d’octubre, començarà la 2a edició del postgrau.

Galeria d’imatges de l’acte

Videoresum de l’acte