Els projectes del màster en Fabricació Additiva, solucions innovadores al servei de la indústria

Els estudiants de la primera promoció del màster en Fabricació Additiva de la UPC School han presentat els seus projectes finals al Digital Lab de l’ESEIAAT-UPC. La sessió, que es va desenvolupar en format concurs elevator pitch, va comptar amb l’assistència d’una trentena d’empreses i professionals del sector.

En concret, han estat 7 projectes que proposen innovacions en productes esportius, de salut, d’oci o millores de processos per a la indústria de la fabricació 3D. Totes les propostes fetes pels estudiants resolen problemes reals plantejats per empreses, fet que demostra l’orientació pràctica i aplicada amb què es concep aquesta formació.

La fabricació additiva ha arribat per revolucionar la producció industrial i la manera de pensar i dissenyar tota mena de productes finals. Tots objectes creats pels estudiants tenen la particularitat d’haver estat elaborats amb l’estructura anomenada lattice, que incorpora en la composició dels objectes formes en tres dimensions repetides al llarg d’un volum determinat, com si fossin cel·les. Aquest tipus d’estructura permet alleugerar el pes dels productes, estalviar grans quantitats de material per a la seva fabricació i prescindir dels interiors massissos.

Els estudiants del màster, amb les seves propostes, van demostrar el seu talent sent agents pioners en el canvi tecnològic que viurà la indústria en els pròxims anys:

• Roger Arnau ha creat un nou coixí fabricat en 3D per a cadires de rodes. El coixí és transpirable, regulable amb les mans per canviar punts de pressió; també és anti nafres i es pot personalitzar segons les característiques fisiològiques o les necessitats de cada usuari per evitar que apareguin llagues.
  • Gerard Masnou ha creat un nou sistema d’embalatge per a productes fabricats amb impressió 3D de baixa producció. Es tracta d’un sistema modular que dissenya i construeix l’empaquetatge amb matèria vegetal reciclada. El seu valor rau en el fet d’oferir unes directrius per canviar sempre que es vulgui els motlles o la forma adequada per a cada producte que s’ha d’empaquetar. D’aquesta manera, les empreses de fabricació additiva de baixa producció esdevenen més autònomes i estalvien recursos en la contractació externa.
  • Jordi Callau ha dissenyat i fabricat una espatllera protectora de seguretat per a esports de risc. Aquest producte es pot personalitzar segons les característiques fisiològiques de cada usuari, la qual cosa aporta un valor diferencial respecte a altres espatlleres que hi ha al mercat.
  • Mario Pinto ha dissenyat i fabricat un casc per a la pràctica del Taekwondo. La fabricació del casc, amb material TPV i Elastic 5 VA, permet absorbir i amortir els cops. Igualment, aquest producte permet la personalització per a cada usuari, de manera que s’adapta perfectament a cada cap.
  • Johny Alexander Aristazábal ha creat un nou procés d’anàlisi de la qualitat per a productes i peces fabricades amb impressió 3D. Aquest nou sistema està basat en la intel·ligència i la visió artificial, la qual cosa augmenta l’eficàcia dels controls de qualitat i la fiabilitat de la traçabilitat. Actualment, aquest procés de revisió de les peces produïdes amb 3D es duu a terme manualment. Per tant, l’aplicació del deep learning en aquestes tasques augmentarà també la productivitat.
  • Cesc Gudayol i Gema Sánchez han desenvolupat un estudi de viabilitat econòmica en la implementació de la fabricació additiva als processos de producció d’una empresa que ha vist com creix la demanda d’alguns dels seus productes per part dels seus clients. La seva proposta permet a l’empresa prendre les decisions sobre futures inversions en aquesta tecnologia.
  • Marta Martínez i Víctor Lozano han dissenyat una pròtesi per a una nena de 13 anys que pateix una malaltia poc comuna, la síndrome d’MRKH o agenèsia vaginal. Han treballat en la construcció d’una vagina 3D de silicona que se li implantarà el mes vinent. El projecte “Lilium Project” tindrà una aplicació directa en el món de la medicina sanitària de precisió i demostra el potencial de la impressió en 3D en el camp de la cirurgia.

La sessió es va estructurar en format concurs elevator pitch, amb un tribunal format per Ramon Pastor (HP), Antoni Gil (HP i direcció del màster), David Adrover (IAM3DHUB) i Marcel Macarulla (UPC i direcció del màster), que van deliberar les propostes guanyadores. Els criteris que es van tenir en compte a l’hora de triar les proposes guanyadores van ser: la solidesa de la proposta de valor, els components innovadors de la idea, l’escalabilitat nacional i internacional i la qualitat de la presentació i la capacitat de resposta a les preguntes.

Finalment, els objectes guanyadors van ser Roger Masnou, pel seu coixí fabricat en 3D amb estructura de làtex per a cadires de rodes, i Marta Martínez i Víctor Lozano pel seu Lilium Project. Ambdós tindran l’oportunitat de desenvolupar el seu treball durant sis mesos a la 3D Incubator de Leitat i el Consorci de la Zona Franca.