Alumnes de la UPC School participen en el festival Llum BCN 2023

Els alumnes del màster en Lighting Design. Disseny d’Il·luminació Arquitectònica i del màster en Disseny i Producció d’Espais de la UPC School han estat alguns dels protagonistes de les intervencions lumíniques de la darrera edició del Festival Llum BCN, que s’ha celebrat al barri del Poblenou durant el cap de setmana del 4 i 5 de febrer.

Aquest festival sorprèn cada any amb les creacions d’artistes prestigiosos i també de joves talents que transformen la fisonomia de Barcelona amb el llenguatge de la llum. El festival es realitza al Poblenou, un barri amb una gran herència industrial que fa uns anys viu un intens procés de transformació urbanística, tecnològica i social.

Organitzat per l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), una de les característiques distintives de Llum BCN és la implicació d’alumnes i professors de les escoles d’arquitectura, art i disseny de la ciutat, que són els responsables de les instal·lacions. Els alumnes del màster en Disseny i Producció d’Espais i del màster en Lighting Design de la UPC School han consolidat la seva participació habitual al festival amb aquestes dues propostes.

Ubicació: c/Sancho de Ávila, 3

Instal·lació basada en finestres lumíniques reutilitzades i de diverses dimensions, equipades amb pantalles. Inspirada en un espai caracteritzat per la seva manca d’identitat i d’ús, l’aparició de nous habitants i l’acumulació de runes de construccions passades sense cap relació amb la història del lloc escollit, va conduir els creadors a generar el concepte “finestres culturals”. Les pantalles van fer de suport de diverses propostes gràfiques, distribuïdes estratègicament en l’espai. Els visitants tenien un doble rol: productors d’efectes lumínics, immersos entre llums i ombres en l’interior de l’espai definit per les finestres, i també espectadors actius deambulant pels marges de la instal·lació. Una interacció que va dotar d’una identitat efímera a un espai en un entorn urbà en construcció —en transformació— habitualment marcat per l’oblit i la desolació.

Alumnes: María Fernanda Atehortúa, Lorena Cristina Biazin, Mariana Cervantes, Javiera Ignacia González, Elisa González-Aréchiga, Amy Miriam Labastida, Bárbara Marshall, Daniela Alejandra Medel, Sofía Rodríguez, Carla Sofia Torres, Lea-Marta Ballarin, Carolina Contreras, Núria Feo, Laia Garcia, Natalia Paula Genaisir, Miller Renner Gonçalo, Nicolás Eduardo Jiménez, Maria Paz Miccio, Luciana Miller i Jordi Roset.

Tutors: Coque Claret, Jaume Claret i Mario Corea

Patrocini: CCCB – Centre de Cultura Contemporània de Barcelona

Ubicació: Parc del Centre del Poblenou (Av. Diagonal, 130)

Momentum significa en llatí ‘moment’: un espai de temps molt breu, efímer. Amb aquesta idea, els alumnes van crear una instal·lació amb línies de llum i sons. Una realitat multisensorial que es construïa amb feixos de llum concentrats i intermitents; traços de llum que són joc, troballa, revelació, ritme i també una analogia del món instantani actual en el qual habitem; una invitació als visitants a dialogar amb la seva pròpia interpretació de la fugacitat de les experiències que ens envolten, tan efímeres com la llum. Aquest projecte, concebut com una paràbola de la contemporaneïtat, es va instal·lar en el recolliment metafòric del parc del Centre del Poblenou, un espai tancat, volgudament allunyat del seu entorn urbà en construcció, dissenyat per l’arquitecte francès Jean Nouvel, que dialogava amb Momentum des d’un interessant i reptador antagonisme conceptual.

Alumnes: Gadea Arce, Juan Arós, Camila Azua, Rene Leticia Calderón, Clelia Martínez, María del Rosario Ocampo, María Alejandra Orsini, Domingo Peccorini, Gipsy Trocel, Akane Berenice Uscanga, Marta Ventura i José Luis Wirkes.

Tutors: Toni Arola i Susana Barea

Patrocini: iGuzzini, Lutron i Vibia

El Festival Llum BCN és una oportunitat única d’aprenentatge per als alumnes, ja que poden executar un projecte real i experimentar la forma d’interacció del públic amb la seva proposta.

Felicitats a tots i totes!