L’aposta UPC per l’hidrogen, el vector energètic del futur

Amb motiu del 1r aniversari del Centre Específic de Recerca de l’Hidrogen de la UPC (CER-H2), el 8 de febrer es va organitzar a l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) del Campus Diagonal-Besòs la jornada ‘Hidrogen: Oportunitats i Estratègies’. Una cita que va reunir representants acadèmics i institucionals, empreses i investigadors i investigadores per debatre sobre el futur immediat d’aquest vector, clau per a la transició energètica dels pròxims anys. A la jornada es va presentar el màster interuniversitari en Tecnologies d’Hidrogen i es va anunciar la posada en marxa d’un laboratori i una planta pilot de producció d’hidrogen al Campus Diagonal-Besòs.

Aquesta cita ha estat punt de trobada de la recerca en hidrogen a Catalunya i una oportunitat per conèixer els projectes que s’estan desenvolupant en aquest àmbit estratègic per avançar cap a la descarbonització.

Una de les grans apostes institucionals per al desenvolupament efectiu a la indústria d’aquest vector és el màster interuniversitari en Tecnologies d’Hidrogen, que actualment es troba impartint la 2a edició amb 67 alumnes en 4 localitzacions. El màster es va presentar a la jornada de la mà d’un dels seus coordinadors acadèmics i investigador a la UPC, Lluís Soler. Aquest ha estat un màster pioner, dissenyat amb l’experiència en el camp tecnològic i energètic de Repsol-Petronor, i avalat per 5 universitats estatals: Mondragon Unibertsitatea, Universitat del País Basc/Euskal Herriko Unibertsitatea, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat Rovira i Virgili i la Universitat de Saragossa, juntament amb 6 centres formatius i de recerca més: el Centre Integrat de Formació Professional Somorrostro, l’Institut Comte de Rius de Tarragona, l’Institut Escola del Treball de Barcelona, ​​el Centre Públic Integrat de Formació Professional Piràmide, l’Escola d’Organització Industrial i la Fundació Hidrogen d’Aragó.

El compromís de la UPC per l’hidrogen es materialitza en la construcció d’un laboratori d’hidrogen (UPC Hydrogen Laboratory) i d’una planta pilot de producció d’hidrogen al Campus Diagonal-Besòs. Aquestes instal·lacions capdavanteres, que entraran en funcionament al juny, constituiran un living lab per avançar en la recerca i la innovació en tecnologies de l’hidrogen, donar suport al teixit industrial i desenvolupar activitats de formació. Durant la jornada del 8 de febrer, els assistents van visitar l’UPC Hydrogen Laboratory i la planta pilot de producció d’hidrogen.