Cloud computing, tendència o realitat?

6 de maig de 2009

Aquest grup de recerca, que treballa en el marc del Grup de Computació d’Altes Prestacions, des del primer minut que investiga en l’anomenat núvol que suposaria la fi de l’escriptori dels ordinadors i deixaria de banda els sistemes operatius i els discos durs. Treballar en el núvol suposaria que tota la informació sigui a la xarxa i accessible des d’un simple navegador.

Actualment, una de les qüestions que més preocupen a les empreses del sector informàtic és com es poden coordinar els milers de màquines que fan possible el núvol. Aquest grup de recerca, el responsable del qual és David Carrera, ja hi treballa per donar resposta a aquestes empreses. Carrera explica que “una de les línies de recerca en les quals treballem se centra en què podem fer perquè els programes ens diguin com seran les aplicacions del futur” .

Virtualització, utility computing o software as a service (SaaS) són conceptes clau per entendre el potencial del cloud. La virtualització consisteix a crear màquines virtuals dins de màquines físiques amb la finalitat de multiplicar l’eficiència.

La utility computing, en canvi, és el subministrament de recursos computacionals, com ara el processament i l’emmagatzematge. Aquest sistema té l’avantatge que l’adquisició de la maquinària té un cost nul o molt baix.

Carrera defineix el SaaS com “la tendència a vendre el software com a un servei”. Segons explica Jordi Torres, coordinador de l’equip de recerca de la cloud computing, “el fenomen de la cloud computing va més enllà del simple fet tecnològic i és en si mateix un estímul per a la innovació de les empreses, que combina els beneficis de l’externalització i del pay per use”.

Aquesta és la recerca que porten a terme una quinzena de persones a la Universitat Politècnica de Catalunya dins de l’àrea cloud, en estreta col·laboració amb el Barcelona Supercomputing Center–Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS).

Però tot i la innovació del projecte, algunes empreses i usuaris encara tenen dubtes sobre la cloud computing. No és la primera vegada que els servidors fallen; un exemple recent és la aturada de servidor que va patir la companyia nord-americana Google el passat 24 de febrer en una de les seves aplicacions més populars: el Gmail.

La por de desar el material en un lloc on ningú sap on és ni qui el controla, juntament amb els dubtes sobre la confidencialitat i la privacitat de la informació, són els aspectes que fan trontollar l’aplicació d’aquest innovador projecte.

Per a més informació, podeu consultar el monogràfic Cloud computing, treballar en un núvol , publicat al web de la Universitat Politècnica de Catalunya .■