El conseller d’Economia i Finances i el rector de la UPC inauguren el primer postgrau en Estratègia i Competitivitat Regional

29 de gener de 2010

“La concentració de les àrees metropolitanes no és suficient per al creixement econòmic”, afirma Mario Pezzini, director de l’Àrea de Competitivitat Regional de l’OCDE. Pezzini afegeix que rural ja no és sinònim d’agrícola ni de decadència, per la qual cosa les polítiques regionals tenen més sentit que mai. Així s’ha expressat el dijous 28 de gener de 2010 a la conferència inaugural del primer postgrau en Estratègia i Competitivitat Regional, desenvolupat de manera conjunta per la UPC School i la Direcció General de Promoció Econòmica de la Generalitat de Catalunya.

Mario Pezzini ha argumentat la vigència de les polítiques de desenvolupament regional sempre que se sostinguin sobre un enfocament nou basat en els avantatges competitius de cada regió, els quals permeten plantejar de manera conjunta projectes de desenvolupament operatiu per a tots els integrants. S’ha mostrat contrari als ajuts i els subsidis “perquè normalment no afavoreixen tota la regió, sinó alguns sectors, reprodueixen situacions de desigualtat com en les polítiques estatals i poden convertir-se en ajudes assistencials”, per la qual cosa ha indicat que els esforços han d’adreçar-se a l’enfortiment de la inversió pública en infraestructures ben coordinades.

El conferenciant també s’ha referit a la importància que els actors de les polítiques regionals no siguin els governs centrals, sinó que intervinguin en el seu disseny diferents estrats governamentals o de decisió, ja que així es pot aconseguir una visió més propera i encertada de com és, com actua i com avança cada territori.

Abans de la conferència ha tingut lloc l’acte d’inauguració del postgrau en Estratègia i Competitivitat Regional, en què han intervingut representants de les tres institucions que han donat forma i contingut a aquest curs. Antoni Fogué, president de la Diputació de Barcelona, ha assenyalat que “només coneixent el territori és possible mantenir treball de qualitat i afavorir el lideratge i la competitivitat de les empreses del nostre territori” i ha recordat que el model en xarxa que promou la Diputació de Barcelona es basa precisament en una visió estratègica del desenvolupament que es concentra en accions per enfortir i millorar el mercat de treball i en actuacions per dinamitzar el teixit productiu dels municipis.

A continuació, Antoni Giró, rector de la Universitat Politècnica de Catalunya, ha volgut destacar el paper de la Universitat com a promotora i proveïdora de formació contínua de qualitat. “La Universitat pot posar els seus coneixements i experiències al servei de temes estratègics per crear cursos com el que avui s’inaugura i que parteix d’una necessitat detectada per la l’Administració mateixa”, ha comentat.

Ha tancat l’acte el conseller d’Economia i Finances, Antoni Castells, per a qui aquest curs és molt important perquè els seus participants han d’ajudar en un futur breu a crear polítiques de competitivitat estratègiques tant des de la responsabilitat empresarial com des de la responsabilitat política. El conseller ha afirmat que “la competitivitat ha d’ajudar-nos a sortir de la crisi actual, però també ha de permetre’ns transformar el model econòmic, que ha de basar-se en més competitivitat. Les empreses i els treballadors són els protagonistes d’aquesta transformació, perquè són les empreses les que competeixen a nivell global i necessiten experts que sàpiguen moure’s amb avantatge en el món global amb independència de la dimensió de l’empresa”.

El postgrau en Estratègia i Competitivitat Regional s’impartirà des del gener fins al juliol a la UPC School i hi participaran acadèmics de prestigi internacional i professionals del sector públic i privat relacionats amb la promoció econòmica i la competitivitat regional en àrees com les polítiques d’empresa, la innovació, les infraestructures físiques, de comunicació i d’energia i la qualitat de l’ocupació, entre d’altres.

Els destinataris del postgrau són principalment càrrecs electius, regidors, tècnics d’alt nivell amb competència en la promoció econòmica de les diferents administracions (consells comarcals, diputacions i ajuntaments), així com professionals del sector privat, directors de parcs científics, gestors d’empreses, consultors, etc. ■