Manel Nadal parla de mobilitat sostenible a la UPC School

19 de gener de 2010

Donar suport a una “nova indústria de l’automòbil”, aplicar reformes en la fiscalitat dels vehicles i millorar les connexions en transport públic són algunes de les estratègies per a la futura mobilitat que adoptarà el govern autonòmic. Això és el que va explicar el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, en la conferència de cloenda del màster que dirigeix Manel Villalante, que va tenir lloc el 15 de gener al Tech Talent Center. Nadal va explicar els principis bàsics per a una política d’accessibilitat i mobilitat sostenibles.

El polític va tractar de respondre a la qüestió de com i quant es mouen els catalans. A Catalunya es realitzen 3,5 desplaçaments al dia, la majoria dels quals (32,2 %) per motius personals. “Hem de desterrar la idea que es tracta d’una mobilitat obligada per causes laborals: aquesta només suposa el 22,4 %”, va comentar. A la regió metropolitana es fan més desplaçaments a peu, en bicicleta o en transport públic que a la resta del país. Pel que fa a la resta de comarques, “el que desitgen és millorar les connexions amb Barcelona: se’ns proposen eixos transversals, però sabem que la gent demana arribar abans a la gran ciutat”. Nadal va destacar la importància de desenvolupar territoris polifuncionals, on els polígons industrials, les escoles o els centres comercials estiguin a prop. “El model de dispersió no és sostenible, i aquí hi influeix molt la planificació territorial”, declarà.

Pel que fa al transport públic, el representant de la Generalitat va explicar que s’han produït nombrosos canvis en el paradigma. Els moviments “ja no són lineals, sinó en xarxa”, ja no es parla de tarifes, “sinó d’estructura tarifària”, i ningú no es refereix a l’estació, “sinó que utilitzem l’intercanviador”. Els objectius del Govern en aquest sentit passen per aconseguir la integració tarifària a tot el territori l’any 2012, assolir el 100 % d’accessibilitat, crear nous consorcis, desenvolupar noves infraestructures, posar en marxa el Pla de transport de viatgers de Catalunya (2008-2012) i mantenir informat l’usuari a través del Router i de SAE (informació via satèl·lit).

Nadal va explicar la importància que ha assolit l’ús de la bicicleta —“ja són 400.000 els catalans que es mouen diàriament en bici”— i a continuació va explicar les línies d’actuació per millorar l’eficiència dels cotxes, l’ús dels quals no minvarà amb el temps “perquè ens donen un alt grau de llibertat individual”, va dir el polític. “S’ha de potenciar el car-sharing i el car-pooling, millorar la gestió dels aparcaments i dels peatges, i augmentar l’eficàcia dels combustibles i els peatges”, assenyalà. Conscients que la indústria de l’automòbil és la que dóna més feina, tant a Europa com als EUA, les autoritats es plantegen donar suport a “una nova indústria de l’automòbil” i promoure el disseny de cotxes ecològics, els quals, segons Nadal, segurament seran elèctrics, però també híbrids. També s’estudiarà aplicar una nova fiscalitat als vehicles, “una fiscalitat més verda”, va explicar Nadal.

A l’acte van assistir-hi Josep M. Martorell, director of Programmes de la UPC School of Professional & Executive Development, i Pau Verrié, director de l’Institut de Formació Contínua de la Universitat Pompeu Fabra. Finalment, la jornada es va cloure amb el lliurament de diplomes als participants del màster en Planificació i Direcció de la Mobilitat del curs 2008-09. ■