El màrqueting a Internet, una oportunitat de negoci que les empreses han d’aprofitar

27 d’abril de 2010

Josep- Lluís de Gabriel, professor del postgrau en Màrqueting Estratègic i Operatiu de la UPC School, va estar acompanyat per la directora del curs, Carolina Consolación, i Marc Roca, business consultant en MCR Consulting. La professora de la UPC va assegurar que el Màrqueting 2.O “és un tren d’alta velocitat que hem d’agafar ara, perquè demà ja serà tard”. Va presentar De Gabriel com un “apassionat de la seva feina, que sap transmetre els seus coneixements i posa entusiasme en tot allò que fa”. Consolación va assegurar que el llibre “està enriquit amb moltes anècdotes i projectes” que De Gabriel publica. Marc Roca va instar els empresaris a buscar “nous segments de mercat” a través d’aquestes xarxes socials, ja que suposen “una gran oportunitat”. “S’ha de ser ràpid, això és potser fins i tot més important que ser grans o disposar de molts recursos”, va afegir. Roca va animar a “perdre la por als canvis” i fer “noves propostes als clients”.

És el consumidor, segons De Gabriel, qui ha trencat la tendència que havia existit fins ara, en què es convertia en un actor passiu que rebia missatges dels anunciants. “Però el client va començar a fer zapping, a anar al bany durant les pauses publicitàries…i les empreses es van veure obligades a buscar noves estratègies”. Internet va fer la resta. La creació de xarxes socials com Facebook, Twitter, Myspace o Youtube va facilitar la interconnexió dels usuaris, i els grans anunciants van començar a utilitzar el ciberespai com un banc de proves. “Per a les empreses resulta una oportunitat de negoci que s’ha d’aprofitar”, va assegurar l’autor del llibre. Segons De Gabriel, l’empresa no decideix si entrar o no en la dinàmica del Màrqueting 2.0, més aviat “decideix si té o no una estratègia” en aquest nou terreny de joc. “La por de les companyies a Internet augmenta quan perden el control sobre la seva presència a la xarxa: per això, si l’empresa intervé, pot resultar positiu”.

Josep- Lluís de Gabriel va explicar diversos exemples en què la utilització de les xarxes socials ha estat beneficiosa, i va citar la campanya d’Obama a les presidencials d’EE.UU. “Podem dir que Mc Cain va usar Màrqueting 1.0, i Barack Obama, Màrqueting 2.0”. L’autor del llibre va desvetllar que la seva agència havia posat en marxa els mateixos mètodes per impulsar les vendes d’un dels seus clients. També va parlar de diversos sistemes, com el màrqueting viral –per arribar a milers de consumidors potencials- o les tecnologies predictives –que permeten conèixer quines són les paraules clau que utilitzaran els clients en les seves recerques -.

Però cap exemple millor que la seva pròpia campanya on- line per vendre el llibre que ara presenta. A dos dies de la celebració de Sant Jordi, els seus companys d’agència van crear una pàgina al Facebook per convocar els fans del màrqueting “a una experiència que prometíem que seria divertida”. La cita era el 23 d’abril, al Passeig de Gràcia, i van aconseguir que una cinquantena de persones confirmessin la seva assistència a aquest esdeveniment. També van convocar un parell de càmeres de televisió, que van ajudar a crear ambient, però que realment no treballaven per cap mitjà de comunicació. “Les vam portar nosaltres”, confessava divertit De Gabriel. El boca-orella va funcionar, i l’escriptor va aconseguir certa notorietat, va signar alguns llibres, i també desenes d’autògrafs. “La gent no em coneixia, però veien aquella multitud i pensaven que seria algun famós”. Ara, les fotografies d’aquella presentació corren per Internet, i molts usuaris de la xarxa han penjat les imatges i han etiquetat De Gabriel. “La gent lidera aquest procés”, va concloure el fundador de l’agència de comunicació on-line Bitlonia.com. ■