Eloi Coloma, coordinador BIM de la redacció del projecte del nou Arxiu de la Ciutat de Barcelona

El director acadèmic del màster en BIM Management Steering de la UPC School, Eloi Coloma, forma part de l’equip que ha guanyat el concurs de redacció i direcció d’obra del projecte del nou Arxiu de la Ciutat de Barcelona. El seu paper, el de BIM Coordinator en la redacció del projecte, es presenta de la mà del despatx d’arquitectes UTE Opteam – Mara Partida – Ramon Valls. El projecte consistirà en rehabilitar la nau central del recinte fabril de Can Batlló i convertir-la en la seu del nou arxiu de la ciutat comtal.

ArxiuBcn

El projecte de l’Arxiu de la Ciutat de Barcelona consisteix en la rehabilitació integral d’un edifici històric. En concret, d’una de les naus del complex industrial de Can Batlló, construït l’any 1878, que es convertirà en la seu del nou Arxiu de la Ciutat. Aquest projecte guanyador preservarà prop del 50% de la forma original de l’edifici i recuperarà elements originals que estan en mal estat com les cobertes, la façana i l’espai interior.

El projecte s’ha plantejat en BIM de principi a fi, des de l’avantprojecte al projecte executiu, especificant en cada fase quin tipus de qüestions constructives s’han de resoldre. Segons explica Eloi Coloma: “Els projectes de rehabilitació compten amb una motivació afegida, ja que conjuguen la representació de l’estat actual (captura de dades, abast, simplificacions i assumpcions, criteris de modelatge, etc.) amb la planificació de la seva transformació a l’estat final”.

En aquest projecte, tant l’entitat promotora, BIMSA, com la que s’ocuparà del manteniment, la Direcció de Logística i Manteniment de l’Ajuntament de Barcelona, ​​estan plenament compromeses amb el BIM. “Per a l’èxit d’un projecte d’aquestes característiques és clau que els agents implicats creen i apostin pel BIM”, afegeix Eloi.

Utilitzar formats oberts en aquest tipus de projectes permet que els diferents proveïdors puguin fer servir les eines que considerin més oportunes, tant per als usos relatius al modelat de la informació com els de gestió i visualització de la informació. Això inclou al propi contractant, que podrà escollir l’eina que més li convingui quan es lliuri l’equipament i durant la resta del cicle de vida de l’edifici.