Una taula rodona sobre urbanisme saludable conclou la 2a edició del postgrau en Urbanisme i Salut

En el marc de l’acte de cloenda del postgrau en Urbanisme i Salut: El Planejament Urbanístic com a Eina de Salut, la UPC School i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya van organitzar, el passat 2 de febrer, la taula rodona: “Urbanisme Saludable: el Repte del Treball Transversal i els Equips Pluridisciplinaris”. La sessió, que va tenir lloc al Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC), va comptar amb la participació de destacats representants institucionals i de l’administració pública en l’àmbit d’urbanisme i territori i també d’experts en salut.

L’acte es va iniciar amb una benvinguda a càrrec Guim Costa, degà del COAC, i Marta Rofin, codirectora del postgrau en Urbanisme i Salut.

Tot seguit, prenia la paraula Héctor Muñoz, estudiant de la 2a edició del postgrau, que va intervenir en nom dels estudiants d’aquesta edició. Va valorar especialment la qualitat i expertesa del professorat i la transversalitat dels perfils docents. Una transversalitat que es fa extensiva als participants en el curs, un fet que “enriqueix la formació i el futur de la professió”.

A continuació, es va donar pas a la taula rodona. Moderada per Sònia Hernández-Montaño Bou del COAC, va comptar amb la participació de Roberto Elosúa, degà de la Facultat de Medicina de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, Laia Grau, gerent d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, Loles Herrero, coordinadora de Planejament Urbanístic de l’Àrea de Desenvolupament de Polítiques Urbanístiques de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Pere Solà, codirector del postgrau en Urbanisme i Salut, Jordi Sunyer, investigador a l’ISGlobal i Rosa Vilella, subdirectora general d’Estratègies Territorials i Paisatge de la Generalitat de Catalunya. La taula de debat va analitzar un dels principals reptes a l’hora d’incorporar la salut en les polítiques urbanes: el treball transversal entre diversos equips, departaments i, fins i tot, entitats. La salut, entesa des d’un punt de vista global, requereix ser incorporada en totes les polítiques: des del medi ambient fins a la mobilitat, passant per l’habitatge i l’energia. Les diferents intervencions van fer palès que una aposta real per l’urbanisme saludable passa pel “diàleg entre diferents agents” i la “consolidació d’equips pluridisciplinaris”.

L’acte va concloure amb la intervenció de Jordi Ros, vicerector d’Arquitectura, Infraestructures i Territori de la UPC.

Aquest acte ha posat punt final a la 2a edició del postgrau en Urbanisme i Salut: El Planejament Urbanístic com a Eina de Salut, el primer programa formatiu de tot l’Estat centrat en les relacions entre urbanisme i salut. Des d’una perspectiva pràctica i aplicada, aquest postgrau s’endinsa en tots els factors urbans que influeixen en el benestar de les persones, com ara la qualitat de l’aire, la qualitat acústica i lumínica, el verd de les ciutats, el model de mobilitat o la qualitat de l’espai públic. El pròxim mes d’octubre, començarà la 3a edició del programa.

Galeria d’imatges de l’acte

Videoresum de l’acte: