Maria Ribera Sancho i Albert Tort: “Els errors de software tenen un alt impacte econòmic i social en el negoci”

Maria Ribera Sancho, exdegana de la Facultat d’Informàtica (FIB) i professora del Departament d’Enginyeria de Serveis i Sistemes d’Informació de la UPC, i Albert Tort, CTO de Sogeti Espanya, dirigeixen i coordinen el postgrau en Software Quality Assurance de la UPC School. En aquesta entrevista ens expliquen per què és tan necessari per a les organitzacions disposar de perfils especialitzats en la gestió operativa de la qualitat del software.

• Per què un enginyer hauria de triar especialitzar-se en software quality assurance. És una professió amb demanda i futur professional?

Assegurar la qualitat del software és imprescindible. Els errors de software (funcionals, d’experiència d’usuari, de seguretat, d’usabilitat, de rendiment, etc.) tenen un impacte de negoci i social en totes les organitzacions que depenen de sistemes de software, que són pràcticament totes. Per tant, és imprescindible que hi hagi professionals que s’especialitzin a definir, implementar i gestionar estratègies d’assegurament de la qualitat i a dur-les a terme operativament, amb les transformacions i els reptes que això suposa. La competitivitat en el món del software i de les aplicacions està altament condicionada per la qualitat. L’informe World Quality Report 2019-2020(*) il·lustra que un 43% dels enquestats assenyala la manca de professionals amb focus en la QA com un dels 5 principals reptes per a la millora de la qualitat en els projectes actualment.

• Com pot arribar a impactar en el negoci no disposar de mecanismes que assegurin la qualitat del software? Podries exemplificar-ho amb un cas real de grans conseqüències?

Pensem, per exemple, en una empresa de venda de bitllets en línia que deixa de poder-ne vendre correctament en un determinat moment. És més que evident que si no es duen a terme activitats d’assegurament de la qualitat, existeix un impacte de negoci i social. I aquest impacte, en moltes ocasions, malmet la reputació de les organitzacions, que sempre és un aspecte difícil de recuperar. El coet Ariane 5, que va explotar 37 segons després de l’enlairament per un error de programació el 1996, la fallida de Knight Capital per un error del software que va fer perdre 500 milions de dòlars en mitja hora, l’alliberament de presos per error o els col·lapses de rendiment o de seguretat en aplicacions del nostre entorn i que apareixen sovint en els mitjans de comunicació en són exemples. Els riscos de la no qualitat són extremadament alts, i per això té sentit el testing i l’assegurament de la qualitat del software.

• Com afectarà la intel·ligència artificial (AI) en la tasca de l’enginyer de software?

softwarequalityAfectarà en dos sentits. En primer lloc, perquè caldrà assegurar la qualitat i saber provar sistemes i aplicacions de software que inclouen components d’intel·ligència artificial. En segon lloc, perquè el testing i la Quality Assurance (QA) requereixen cada vegada més intel·ligència per prendre decisions, prioritzar i realitzar proves ajustades als recursos disponibles, aprenent de l’evolució anterior dels projectes. Si fem un postgrau com aquest és perquè calen habilitats, coneixements i intel·ligència en el món de l’assegurament de la qualitat. Sense dubte, doncs, la intel·ligència artificial pot contribuir i assistir-nos.

• Al novembre posareu en marxa la 5a edició del postgrau en Software Quality Assurance de la UPC. Quin és l’objectiu d’aquesta formació?

L’objectiu d’aquest postgrau és contribuir a la formació de perfils T-Shaped (amb coneixements i habilitats transversals sobre el desenvolupament de software) però amb un focus clar en la qualitat com a eix essencial per a l’evolució de qualsevol projecte de solucions IT. La QA ha de ser una font de feedback continu en un projecte, amb l’objectiu de garantir la seva qualitat i de reduir els riscos. Sovint la qualitat es dona per assumida de manera implícita, però la pràctica ens diu que és necessària una estratègia d’assegurament de la qualitat i unes activitats de testing i QA explícites en qualsevol projecte que vulgui tenir èxit.

• El postgrau té com a soci estratègic Sogeti España. Quin valor aporta aquesta col·laboració?

Sogeti és una marca del grup Capgemini especialitzada en testing i qualitat del software de manera ininterrompuda des de fa més de 50 anys i que compta amb més de 550 professionals a Espanya i més de 16.800 empleats arreu del món, en un grup amb més de 220.000 professionals. A més, Sogeti té un laboratori d’innovació (SogetiLabs) per al desenvolupament de solucions de valor afegit en el camp de l’assegurament de la qualitat del software. L’experiència acumulada i la quantitat de projectes involucrats en aquesta xarxa empresarial és essencial per connectar els continguts del postgrau amb el mercat actual i les experiències reals en el camp de la QA.

• Quines oportunitats de desenvolupament professional ofereix Sogeti als alumnes que cursin aquest postgrau?

Sogeti creix i busca col·laborar amb clients dia rere dia. Això implica disposar de professionals compromesos i amb les capacitats i habilitats que proporciona el postgrau. Això permet oferir oportunitats de col·laboració, a través de pràctiques i d’altres modalitats, per seguir camins de desenvolupament professional en el camp de l’assegurament de la qualitat.

(*) https://www.sogeti.es/explora/publicaciones/world-quality-report-2019/