Nou màster en Periodisme i Intel·ligència Artificial impulsat per RTVE Instituto, la USC i la UPC

El Centre Territorial de RTVE Galícia va acollir dijous passat la presentació del nou màster de formació permanent en Periodisme i Intel·ligència Artificial, una proposta educativa pionera que aborda les demandes actuals del sector audiovisual i els mitjans de comunicació. La formació és fruit d’un conveni interuniversitari entre RTVE Instituto a través del projecte Haz, la Universitat de Santiago de Compostel·la (USC) i la UPC School.

Font: RTVE Instituto

A l’acte, presentat per Ramón Valles, director del Centre Territorial de RTVE Galícia, van intervenir Verónica Ollé, directora del Gabinet de Presidència RTVE, que va incidir en la importància de la IA aplicada al periodisme i la seva projecció de futur: “els 10 alumnes amb major rendiment del màster tindran la possibilitat de fer pràctiques a RTVE i entrar al banc de dades de la Corporació”.

Aquest màster interuniversitari estarà dirigit per Pere Vila, director d’Estratègia Tecnològica a RTVE, Miguel Túñez (USC) i Francesc Tarrés (UPC). A la presentació, Pere Vila va destacar les facilitats que aportaran al treball periodístic les eines IA: “en pocs anys tots els periodistes hauran d’estar formats amb nocions d’Intel·ligència Artificial, per això el màster és virtual i flexible, perquè professionals en actiu puguin formar-se alhora que exerceixen el periodisme”.

Per part seva, Francesc Tarrés ha subratllat la multidisciplinarietat del màster, “ja que no només abasta el periodisme, el sector audiovisual i la IA, sinó altres àmbits com l’ètica deontològica, el marc normatiu o la ciberseguretat”. Un programa pioner i a l’avantguarda tecnològica, doncs, com indicava Miguel Túñez: “el màster no té un programa tancat precisament perquè sigui permeable a les constants evolucions de la IA”.

Cristina Bravo, directora del Centre Territorial de RTVE Castella-la Manxa, va tancar l’acte amb la demostració d’un cas pràctic d’aplicació d’IA a RTVE. Es tracta de la cobertura de les eleccions municipals passades del 28 de maig i les generals del 23 de juliol en què es van generar notícies i àudios, de manera automàtica, amb els resultats electorals de poblacions d’Espanya amb menys de 1.000 habitants.

Una formació en línia

El màster de formació permanent en Periodisme i Intel·ligència Artificial començarà el proper 16 d’octubre. El programa, que s’imparteix en modalitat en línia, està obert a un màxim de 40 estudiants per assegurar una atenció tutoritzada a l’alumnat.

El programa té una durada d’un any i ofereix l’oportunitat d’aprendre de professionals d’empreses referents del sector, així com de l’equip docent de les institucions participants (RTVE, USC i UPC).

Es tracta del 4t màster promogut per RTVE Institut a través del projecte Haz, una iniciativa finançada per la Unió Europea pels Fons Next Generation en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del Govern espanyol. Per aquest motiu, totes les línies formatives del projecte tenen ajuts a l’estudi.