Pentaura Shell, l’innovador refugi climàtic fet pels alumnes del màster MPDA

Un grup d’estudiants del màster en Parametric Design in Architecture de la UPC School, amb la col·laboració de professorat de l’ETSAV, han concebut i construït amb èxit Pentaura Shell, un refugi climàtic de fusta per a l’escola pública Turó de Can Mates de Sant Cugat del Vallès, construït amb carcasses fabricades digitalment.

Aquest projecte es va presentar el 2 d’octubre a l’escola on s’ha instal·lat en un acte on van assistir, a més de l’alumnat i la direcció acadèmica del màster, Josep Maria Vallès, alcalde de Sant Cugat del Vallès; Pere Fuertes, director de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV); Dolors Torres, directora de l’escola Turó de Can Mates, i un representant de l’AFA.

El projecte Pentaura es troba dins d’un marc més ampli de recerca que estudia les possibilitats que ofereixen el disseny computacional, la simulació i els mètodes de fabricació digital a l’hora de minimitzar la petjada ecològica de l’arquitectura.

El projecte s’ha dissenyat i executat per oferir un espai versàtil per a diverses activitats escolars. El seu disseny desplega una volta ramificada aconseguida mitjançant una tècnica de formes digitals, i que recorda els icònics models invertits d’Antoni Gaudí. Inspirant-se en petxines i fulles arrugades, la closca s’ondula per augmentar la seva resistència a les forces externes. Alhora, la discretització de la carcassa en plaques triangulars ofereix avantatges pràctics en termes de fabricació i muntatge.

Tot el recorregut, des del concepte fins a la realitat, reflecteix els esforços col·laboratius dels estudiants i professors del màster en Parametric Design in Architecture (MPDA), investigant el potencial del disseny computacional i les eines de fabricació digital. Tots els aspectes del disseny es van elaborar meticulosament amb Rhinoceros Grasshopper, utilitzant Kangaroo2 per al procés de cerca de formes i Karamba per a l’anàlisi estructural. El programa MPDA és el marc idoni per investigar i crear amb els principis de disseny computacional, donant lloc a noves estructures de petjada ecològica mínima i que tenen una aplicació en l’entorn real.

Estudiantat del màster MPDA:

Xavier Almanza, Bindhuja Ameerpet, Imma Bigas, Cristian Cabezas, Miguel Cruz, André Almeida, Robert Fuse, Nerea Gardner Egusquizaga, Shylesh Kumar, Adriana Moreno, Anna Nasrallah, Nayib Perez, Vijithendra Thejaswi R V, Arshita Ravindranathan, Mariona Rodríguez Majoral, Abiodun Afolabi Shonibare.

Professorat:

Gerard Bertomeu, Dragos Naicu, Marc Serra, Alex Solà, Enrique Soriano, Pep Tornabell, amb professors convidats experts internacionals: Julian Lienhard, Almudena Majano, Antonio Lara.

Agraïments de l’alumnat:

Volem agrair a l’AFA, a la direcció i al personal de l’Escola Turó de Can Mates la seva amabilitat i suport durant tot el procés. També volem agrair a l’escola d’arquitectura ETSAV per acollir el màster i els tallers, a Daniel Piker per crear Kangaroo2 i moltes altres característiques sorprenents, a l’equip de Karamba3d, a Spirafix pels seus caragols de terra únics, a Manxa pel seu suport de maquinari, a Sumeplast pel seu treball CNC, i a Làser Penta per les seves obres de metall.

Galeria d’imatges de Pentaura Shell