El sector de les TIC, la palanca que ha de permetre la sortida de la crisi

18 de setembre de 2009

Sota el nom de Picnic4Working, aquesta associació organitza trobades periòdiques, la primera de les quals va tractar sobre la situació del mercat laboral en el sector de les TIC català en el marc de la crisi econòmica.

Les tecnologies de la informació i la comunicació han de ser “les palanques que han de permetre la sortida de la crisi”, segons paraules de Jordi Bosch, secretari de Telecomunicacions i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya. Bosch va fer un dibuix de l’escenari on es desenvolupa la professió, i va assegurar que l’impacte de la recessió “ha estat menor” en aquest món i que es continuen “generant ofertes de treball”. És, en moments així, que s’han d’obrir “noves finestres d’oportunitats”. El representant de la Generalitat va explicar que hi ha un “desajustament” entre l’oferta i la demanda de professionals, ja que no s’han pogut cobrir 8.000 vacants, i va oferir dades que avalen la qualitat dels llocs de treball dels tècnics informàtics. “La remuneració està per sobre de la mitjana catalana, no hi ha mileuristes, i l’atur se situa només en un 4,1 %, amb només un 13 % de contractació eventual. La resta són contractes estables”. Bosch va enumerar els programes que ha endegat la Generalitat per impulsar el sector de les TIC, com ara el Pla TIC.cat o un projecte per despertar vocacions tecnològiques entre l’alumnat dels instituts.

<--VIDEO-->

Iñaki Bustinduy, soci consultor de Human&Business i col•laborador d’ESADE, la UAB i la UOC, va voler llançar un missatge positiu i va assegurar que, perquè hi hagi una millora i un creixement, hi ha d’haver una situació d’incertesa. Així, aquest període de crisi —“que és també una crisi de valors, de conductes i d’estratègies”— pot ser també “una oportunitat”. Bustinduy va parlar de l’escola com l’origen de la manca de vocacions: “Als instituts hi ha poca demanda del batxillerat tecnològic, i a la universitat existeix més oferta que demanda”, però va apostar per la nova “generació @”, que ja disposa d’ordinador a les aules, i va fer una crida perquè el món acadèmic estableixi estratègies conjuntament amb les empreses. Juan Antonio Sebastián, director general d’Infojobs, va explicar que el seu portal recull més ofertes que mai en el sector de les TIC. També va revelar que s’han detectat dos fenòmens en els últims temps. D’una banda, el que va anomenar “efecte congelador”, i que consisteix en una menor rotació dels treballadors de les TIC. “Es queden als seus llocs de treball i no busquen”. De l’altra, Sebastián també ha detectat “els primers símptomes d’una desacceleració del mercat: per primera vegada han disminuït les ofertes de treball en el sector de les TIC”.

La visió acadèmica la va oferir Joaquín Erencia, coordinador dels cicles formatius i de promoció laboral del Centre d’Estudis Monlau, que va alabar l’esforç que s’ha fet des del món educatiu per oferir una FP de qualitat. “S’han fet nous plans d’estudis i noves titulacions per satisfer les demandes del món de l’empresa”. Erencia va recordar aquells temps en què l’FP “estava devaluada”, i només tenien “40 alumnes, davant els 200 que es matriculen ara en graus d’informàtica”. El docent va explicar que les empreses signen convenis amb els centres educatius per oferir als alumnes entre quatre i cinc mesos de pràctiques, “i un alt tant per cent reben ofertes de contractes laborals en acabar les pràctiques”.

Rosa Martínez, directora de Netmind Learning, consultoria en formació, va explicar una de les iniciatives que ha dut a terme la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació de la Generalitat. Es tracta d’un informe sobre les necessitats formatives del sector TIC, “un sector jove però en què calen coneixements i habilitats”. L’informe, que es presentarà el 30 de setembre al CaixaForum, analitza l’estat de la formació i les certificacions al món de les noves tecnologies, i explica les propostes d’estratègies per millorar la qualificació dels treballadors. S’ha fet una recerca documental i un recull de dades quantitatives amb la participació de 60 empreses del sector. També s’han recollit dades qualitatives, amb entrevistes a 11 personalitats d’aquest àmbit, com ara Dídac López, presentador de l’acte i president d’ATI.

L’esdeveniment va finalitzar amb un refrigeri durant el qual els assistents van tenir l’oportunitat de conversar amb els conferenciants i debatre d’una manera més distesa els temes més rellevants de la xerrada. ■

Enllaç relacionat:

ATI (Asociación de Técnicos de Informática)