La UPC School i el FC Barcelona presenten un nou postgrau en Sports Analytics

La UPC School i el FC Barcelona han unit esforços per crear un nou postgrau en Sports Analytics que es posarà en marxa al mes d’octubre del 2021. Es tracta d’un programa d’especialització, amb orientació pràctica, que uneix l’anàlisi avançada de dades amb la passió per l’esport. Aquesta proposta formativa neix de l’acord signat entre la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i el Barça Innovation Hub (BIHUB), que uneix les dues entitats durant tres anys amb l’objectiu de desenvolupar conjuntament projectes en l’àmbit de la formació, la investigació i la cooperació per al desenvolupament.

La rellevància de les dades en la societat actual és inqüestionable, no únicament en l’àmbit estrictament empresarial sinó també en el món de l’esport professional. Associacions, entitats esportives i empreses privades del sector disposen de gran quantitat de dades que, sotmeses a una adequada estratègia de gestió i anàlisi, poden traduir-se en informació d’alt valor per a l’organització. L’sports analytics s’ha convertit, per tant, en una nova àrea en constant creixement i que esdevé fonamental per a la presa de decisions en l’àmbit esportiu.

SportsAnalyticsEl postgrau en Sports Analytics aportarà una visió global i transversal d’un ecosistema de dades aplicat a l’àmbit de l’esport, des d’una visió dual: de gestió (data management) i d’explotació de les dades (data analytics). Es tracta d’aportar als professionals les eines més avançades, amb la finalitat d’extreure coneixement rellevant per a l’organització, amb visió pràctica i orientada a la presa de decisions estratègiques. La col·laboració amb el FC Barcelona, a través del Barça Innovation Hub, el seu laboratori esportiu d’innovació i coneixement, permetrà a l’estudiantat treballar amb dades de primer nivell i en la resolució de problemes reals, amb una visió privilegiada de l’aplicació de l’sports analytics en un dels millors clubs del món i pioner en l’anàlisi de dades en futbol.

En paraules de Marta Plana, secretària de la Junta Directiva del FC Barcelona i responsable del Barça Innovation Hub, “amb aquesta iniciativa posem la nostra experiència en sports analytics a l’abast dels estudiants, tot complint així amb un dels objectius del BIHUB, que és el de compartir el coneixement associant-nos amb institucions acadèmiques de prestigi i formar nous professionals en els diferents àmbits de la indústria de l’esport”. En la mateixa línia, Luis Llanes, director de la UPC School, explica que aquest postgrau permet mostrar “l’elevat impacte de sinergies estratègiques”, en aquest cas entre l’esport d’alt rendiment i la implementació de tecnologies avançades, de la mà de dues “institucions referents” en aquests àmbits: el FC Barcelona i la UPC. “Aquesta vinculació garanteix excel·lència, qualitat i aplicabilitat de continguts tècnics combinats amb una gestió eficient de l’acció”, conclou.

Un cop finalitzat el postgrau, els participants podran desenvolupar la carrera professional en clubs de futbol i altres esports o empreses privades relacionades, així com en l’àmbit de la consultoria de recerca per a associacions esportives i empreses.

El programa està dirigit per Alberto Abelló i Òscar Romero, enginyers doctors en Informàtica per la UPC i professors del Departament d’Enginyeria de Serveis i Sistemes d’Informació a la mateixa universitat. Coordinen a la UPC la Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network Data Engineering for Data Science i l’Erasmus Mundus Master Big Data Management and Analytics. Són, a més, directors acadèmics del màster en Big Data Management, Technologies and Analytics de la UPC School i del màster MIRI- Data Science de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC i han col·laborat com a consultors per a organitzacions com SAP, HP, Zurich Seguros o l’OMS, entre d’altres. La direcció acadèmica es completa amb Javier Fernández de la Rosa, graduat en Enginyeria Informàtica, màster en Intel·ligència Artificial i doctorand en Intel·ligència Artificial a la UPC. Actualment, lidera l’equip d’sports analytics del FC Barcelona.

La UPC School té una consolidada trajectòria docent en l’àmbit del big data. Des del curs 2016-2017, imparteix el màster en Big Data Management, Technologies and Analytics, que forma el perfil de data scientist, la que és considerada la professió més demandada al sector tecnològic. També imparteix des de novembre de 2019 el postgrau en Big Data: Generació, Anàlisi i Protecció de Dades, una acció formativa subvencionada pel Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya.