El Fons Next Generation UE, la gran oportunitat per a l’economia verda i digital

Els fons europeus Next Generation arriben per materialitzar la reconstrucció econòmica i social postpandèmia. I ho faran transformant i modernitzant el model socioeconòmic de la mà de la digitalització, la transició ecològica i la cohesió social i territorial. Europa camina, així, cap a un futur més verd, digital i resilient. En aquest nou context, la Universitat tindrà un paper clau, que és d’acompanyar la transformació del teixit productiu formant el principal actiu de les organitzacions: el seu talent.

El Pla Next Generation UE té una dotació global prevista de 750.000 milions d’euros per als pròxims 6 anys, la més gran mai finançada per la UE, dels quals l’Estat Espanyol té previst rebre’n una de les partides més copioses: 140.000 milions, entre transferències no reemborsables i préstecs. La gran majoria dels fons del NGEU es destinaran als Estats membres a través del Mecanisme de Recuperació i Resiliència. El govern estatal ja ha concretat el full de ruta en El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i la Generalitat ha publicat també el seu propi Pla de Reactivació Econòmica i Protecció Social, condensat en el document “Next Generation Catalonia”, que servirà per aterrar al territori la nova estratègia.

Aquesta injecció econòmica sense precedents no s’entén només com un pla de recuperació de la crisi generada per la Covid-19, sinó com el gran revulsiu per modernitzar i recuperar la competitivitat empresarial, a través de la creació de noves empreses en sectors emergents, l’impuls de nous de llocs de treball i la reconversió d’altres. Per beneficiar-se dels nous fons Next Generation UE, autònoms, empreses i corporacions tenen el repte de dissenyar estratègies transformadores al voltant de la innovació, la sostenibilitat i la digitalització i concretar-les en forma de projectes sòlids, mesurables quant a impacte i sostenibles en el temps. Àmbits com els serveis digitals, les energies renovables, la salut, la mobilitat intel·ligent i sostenible, la indústria 4.0 o la connectivitat centren les prioritats en l’assignació dels fons. Tots aquests són sectors estratègics que no pararan de créixer en el futur i necessitaran lideratges i aliances potents, capaces de generar un veritable impacte en l’economia i la societat.

Capacitar els professionals al capdavant d’aquests projectes transformadors es torna ara més prioritari que mai. És per aquest motiu que la UPC School també ha fet de la sostenibilitat i la transformació digital els eixos sobre els quals vertebrar les seves propostes formatives, amb programes d’alta qualitat avalats per l’experiència de la Universitat líder en tecnologia, la UPC, i la vinculació de les principals empreses en cada especialitat.

TICTemàtiques com les energies renovables i la transició energètica, amb el nou màster interuniversitari en Tecnologies de l’Hidrogen, el màster en Smart Energy, o els postgraus en Vehicles Elèctrics o Economia Circular, en són alguns exemples. També els nous models de ciutat i mobilitat intel·ligent, que centren propostes com el postgrau en Smart Mobility o el postgrau en Smart Cities. La formació en fabricació i desenvolupament tecnològic per a la indústria ocupa també un lloc estratègic en el nou context, amb màsters en indústria 4.0, robòtica o fabricació additiva. Però si hi ha un factor ineludible que marcarà el rumb econòmic dels pròxims anys és la digitalització. En l’àrea de tecnologies de la informació i la comunicació, la UPC School ofereix més de 20 programes, des de màsters consolidats en ciberseguretat, tecnologies blockchain, big data o internet de les coses, fins a postgraus en intel·ligència artificial, tecnologies 5G o enginyeria quàntica, que marcaran les tendències futures al sector tecnològic.

Més enllà del rol formatiu, la Universitat també és agent impulsor de l’economia i l’emprenedoria, a través de la creació d’spin offs, startups i la incubació i acceleració de nous projectes empresarials. Tot el seu sistema de recerca, innovació i transferència de coneixement fa que s’integri orgànicament en el teixit econòmic i que sigui un agent clau en aquesta Europa Next Generation, l’Europa digital i sostenible del futur.